Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Miroslav Švejda

Biografie

Soukromé pěvecké studium absolvoval u profesorky Řezníčkové, profesorů Šrubaře a Campogallianiho na Academia Chigiana v Sienně. Členem souboru opery Národního divadla byl od roku 1969, současně působil i jako sólista v Pražském filharmonickém sboru. Svůj lyrický tenor si vytříbil především na italské hudbě a brzy se propracoval k širokému repertoáru, který zahrnoval významné role světové i české operní literatury, počínaje tvorbou barokní a klasickou, přes hudební díla 19. a 20. století až k produkci současné. Na scéně ND zpíval téměř všechny úlohy smetanovské, dvořákovské a janáčkovské, v díle Bohuslava Martinů vynikl především jako Michel v Juliettě a Manolios v Řeckých pašijích, jednou z jeho vrcholných rolí byl i Stravinského Oidipus. Dále zde vytvořil nezapomenutelného Pinkertona (Madame Butterfly), Alfréda Germonta (La traviata), Vévodu Mantovského (Rigoletto), Hraběte Almavivu (Lazebník sevillský), Tamina (Kouzelná flétna), Ferranda (Così fan tutte), Dona Ottavia (Don Giovanni), Manrica (Trubadúr), Turridu (Sedlák kavalír), Rudolfa (Bohéma), Jiřího (Jakobín), Opilce (Lady Macbeth Mcenského újezdu), Remendada (Carmen), Principála (Prodaná nevěsta) a řadu dalších postav. Pro svůj moderní herecký projev spolupracoval často s televizí (účinkoval téměř ve všech televizních inscenacích Smetanových oper), rozhlasem a gramofonovými firmami. Umělecké zájezdy jej zavedly na operní scény a koncertní pódia řady významných hudebních evropských center (Francie, Německo, Dánsko, Španělsko, Finsko, Itálie, Rakousko, USA, Kanada, Japonsko a další).