Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Magdalena Kožená

Biografie

Foto: David Port Host opery Národního divadla. Magdalena Kožená patří mezi nejuznávanější pěvkyně současnosti. Je žádaným hostem předních světových operních i koncertních pódií. Její pozici jedné z nejvyhledávanějších a nejvýraznějších mezzosopranistek dokládá řada ocenění, které během své kariéry získala v České republice a v zahraničí i exkluzivní smlouva s nahrávací společností Deutsche Grammophon. Magdalena Kožená se narodila v Brně, kde také studovala na konzervatoři u Něvy Megové. Ve studiu pokračovala u profesorky Evy Blahové na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. Již v průběhu studií zvítězila v řadě soutěží, z nichž nejvýznamnější byla 6. mezinárodní soutěž Wolfganga Amadea Mozarta v Salcburku, na které byla vyhlášena absolutní vítězkou. Je zvána na nejprestižnější domácí i světové festivaly (Salzburger Festspiele, Glyndebourne Festival, Festival d´Aix-en-Provence, Pražské jaro, Concentus Moraviae). Pravidelně spolupracuje s předními dirigenty, orchestry a sólisty, jako jsou např. Marc Minkowski a orchestr Les Musiciens du Louvre, Sir Simon Rattle a Berlínští filharmonikové, Nicolaus Harnoncourt, Vídeňská filharmonie a Concentus musicus Wien, Michel Swierczewski a Pražská komorní filharmonie, Musica Antiqua Köln, klavíristé Malcolm Martineau, Graham Johnson, Karel Košárek a další. Nahrávky Magdaleny Kožené zahrnují recitál z Bachových árií, Händelova římská moteta, Italské kantáty s Marcem Minkowskim pro DG/Archiv a první sólovou desku s českým písňovým repertoárem Love Songs (Antonín Dvořák, Leoš Janáček a Bohuslav Martinů) za doprovodu klavíristy Grahama Johnsona oceněnou v roce 2001 prestižní cenou Gramophone Award. Následovala nahrávka árií Le Belle Immagini (Wolfgang Amadeus Mozart, Christoph Willibald Gluck a Josef Mysliveček) s Pražskou komorní filharmonií a dirigentem Michelem Swierczewskim. V roce 2003 zpívala roli Kleopatry na nahrávce Händelovy opery Giulio Cesare. Další sólová nahrávka, operní árie s Mahler Chamber Orchestra pod vedením Marca Minkowského, vyšla pod názvem French Arias (Hector Berlioz, Charles Gounod, Jacques Offenbach, Ambroise Thomas, Jules Massenet, Guiseppe Verdi a další). V roce 2004 vyšla u labelu Deutsche Grammophon další sólová deska s titulem Songs (Benjamin Britten, Maurice Ravel, Ottorino Respighi, Ervín Schulhoff, Dmitrij Šostakovič), na níž Magdalenu Koženou doprovází Malcolm Martineau. Velké pozornosti odborné i laické veřejnosti se dostalo také CD Lamento, na němž spolupracovala se souborem Musica Antiqua Köln za vedení Reinharda Goebela. K dalším nahrávkám patří kompletní opery Paride ed Elena za řízení Paula McCreesh a La clemenza di Tito pod taktovkou Sira Charlese Mackerrase. Magdalena Kožená za své nahrávky získala téměř všechna nejvýznamnější ocenění udělovaná hudebními časopisy včetně prestižní Gramophone Awards Artist of the Year v roce 2004. Během několika posledních let Magdalena Kožená nastudovala řadu rolí pro významné operní a festivalové scény: roli Parida (Gluck: Paride ed Elena) na festivalu ve švédském Drottningholmu, Orfea (Gluck: Orfeo ed Euridice) v pařížském Theâtre Châtelet za řízení Sira Johna Eliota Gardinera, pod vedením Marca Minkowského nastudovala roli Nerona (Monteverdi: L’incoronazione di Poppea) na Wiener Festwochen, roli Sixta (Mozart: La clemenza di Tito) na festivalu v Edinburghu a roli Mélisandy (Debussy: Pelléas et Mélisande) v opeře v Lipsku. Na festivalu v Aix-en-Provence ztvárnila roli Cherubína z Mozartovy Le nozze di Figaro, v Holandské opeře roli Sexta (Händel: Giulio Cesare) a na festivalu v Salcburku roli Zerliny (Mozart: Don Giovanni) za řízení Nikolause Harnoncourta. V pařížské Opéra Comique zpívala v Debussyho opeře Pelléas et Mélisande a také roli Kleopatry (Giulio Cesare) za řízení Marca Minkowského. Její nedávná operní angažmá zahrnují roli Cherubína v Bavorské státní opeře, roli Idamanta (Mozart: Idomeneo) na festivalu v Glyndebourne, Luzernu a Berlíně za řízení Sira Simona Rattla. Na podzim roku 2003 Magdalena Kožená úspěšně debutovala v newyorské Metropolitní opeře v roli Cherubína pod taktovkou Jamese Levina. V témže roce podnikla recitálové turné po Spojených státech, při kterém rovněž poprvé vystoupila v renomované Carnegie Hall. Kritikou vysoce hodnocený byl její výkon v roli Dorabelly v jedné z nejsledovanějších operních produkcí roku, kterou byla inscenace Mozartovy opery Cosi fan tutte (Berlínští filharmonikové / Sir Simon Rattle, Cecilia Bartoli, Barbara Boney a další) na Velikonočním festivalu v Salcburku. V roce 2005 vystoupila mj. na festivalu v Edinburghu jako Sesto (Mozart: La clemenza di Tito, dirigent Sir Charles Mackerras) a v Metropolitní opeře v New Yorku jako Dorabella (dirigent James Levine). Společně s kontratenoristou Davidem Danielsem podnikla turné s Basel Chamber Orchestra (dirigent Paul Goodwin), vystoupila rovněž s Orchestra of the Age of Enlightenment (dirigent Sir Simon Rattle). Začátek roku 2006 byl spojen s jejím americkým turné, při kterém opět vystoupila jako Dorabella v MET, absolvovala sérii koncertů s Berlínskou filharmonií (dirigent Sir Simon Rattle) a v USA i Kanadě se představila s ansámblem Les Violins du Roy. Při letošním japonském turné Metropolitní opery bude pod vedením Jamese Levina zpívat Zerlinu. Vrátí se rovněž na Velikonoční festival v Salcburku s rolí Idamanta (Mozart: Idomeneo, dirigent Roger Norrington) a do Théâtre des Champs Elyseés (Debussy: Pelléas et Mélisande, dirigent Bernard Haitink). V roce 2003 se Magdalena Kožená stala Rytířem řádu umění a literatury Francouzské republiky. Aktualizace: 2006