Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Jozef Bednárik

Biografie

Narodil se roku 1947 v západoslovenské vsi Zeleneč, zemřel v srpnu 2013 v Bratislavě. Po absolutoriu střední umělecko-průmyslové školy vystudoval herectví na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. Po desetiletém hereckém působení v Divadle Andreje Bagára v Nitře se stává režisérem ochotnického Z-divadla a později profesionálním režisérem v nitranském divadle. Tam inscenoval více než třicet titulů.
Kromě režisérské práce hostoval a účastnil se festivalů v Německu, Rakousku, Francii, Bulharsku, Monaku, Japonsku, Anglii, Izraeli a v řadě dalších zemí. Na festivalu v Edinburghu získal cenu kritiky za nejlepší hudební inscenaci - Gounodova Fausta a Markétku s operou Slovenského národního divadla.
V roce 1990 přesídlil do Bratislavy, kde se po hostování stal režisérem na Nové scéně, která uvedla za jeho působení čtveřici muzikálových titulů (Evangelium o Marii, Grand-hotel, Pokrevní bratři a José a jeho zázračný barevný plášť od Andrewa Lloyd Webera).
Ve stejné době pravidelně spolupracuje s operními divadly. Nejdříve to byla Komorní opera v Bratislavě: Donizettiho Maniere teatrali a Gluckovy Číňanky. Později, se souborem Slovenského národního divadla, završil svoji trilogii francouzských oper: Faust a Markétka, Hoffmannovy povídky a Massenetův Don Quichotte. V roce 1996 inscenoval ve Státní opeře Praha Rossiniho Turka v Itálii a v roce 1997 svého prvního Verdiho, Dona Carlose v bratislavské opeře. Návštěvníci pražského Národního divadla znají jeho inscenaci Gounodovy opery Roméo et Juliette, která byla na Festivalu hudebního divadla oceněna tzv. Libuškou jako nejzajímavější operní inscenace. Mimořádnému diváckému zájmu se těší i Bizetova Carmen, další Bednárikova režie v opeře ND (1999).

Aktualizace: 1999