Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Hasan El-Dunia

Biografie

Host opery Národního divadla. Narozen v roce 1973. V letech 1994-2000 studoval teologii na Karlově univerzitě v Praze a na Lateránské univerzitě v Římě. Současně se věnoval studiu gotické a renesanční polyfonie a studiu sémiologie gregoriánského chorálu na základě interpretace nejstarších rukopisů. Zúčastnil se mnoha interpretačních kursů. Od poloviny devadesátých let se intenzivně zabývá studiem notací zejména středověké a renesanční hudby. Přímý a zároveň vědeckým poznáním poučený kontakt s hudebními prameny a dobovým kulturním kontextem je jeden z pilířů pro koncertní a nahrávací interpretaci historické hudby. V roce 1994 se stal členem souboru Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a s tímto souborem se účastní koncertní a nahrávací činnosti: Německo, Francie, Itálie, Polsko, Švédsko, Norsko, Izrael, Japonsko, osm CD pro Supraphon a Sony Music. V letech 1997-2000 studoval zpěv u Jiřího Kotouče. Navštěvuje mistrovské kurzy zpěvu staré hudby pod vedením předních interpretů historické hudby (Marius van Altena, Peter Kooij). Profesionální studium zpěvu zaměřené na starou vokální hudbu ho na základě specifického témbru přivedlo k interpretaci vysokého tenoru. Jako ensemblový a sólový zpěvák se účastní koncertní a nahrávací činnosti se soubory dobové interpretace české a evropské barokní hudby. Capella Regia - dir. Robert Hugo, Inegal, Ritornello, Collegium 1704 - dir. Václav Luks, Musica Florea - dir. Marek Štryncl. V roce 2002 účinkoval v gloriamesse J. D. Zelenky a A. Lottiho pod vedením Andrew Parrotta. O rok později účinkoval jako sólista v projektech soudobé duchovní hudby, v jejíž interpretaci se ve velké míře uplatňuje specializace na starou evropskou hudbu. Na Kammer musikk festivalu v Trondheimu (Norsko) provedl kantátu Steva Reicha (USA) Proverb v nastudování autora. V Praze na maratonu nové hudby účinkoval jako sólista v Passio Arvo Pärta. Od roku 2004 se pravidelně podílí na tenorových rolích v dobových inscenacích barokních oper v zámeckém barokním divadle v Českém Krumlově - inscenace Haendlovy opery Sosarme v barokním divadle v Českém Krumlově a na festivalu věnovaném Haendlově hudbě v Gottingen. V roce 2006 spolupracoval na novodobé premiéře opery Carla Francesca Polarolla - La forza della virtu (1693), která se dochovala v krumlovském archivu. Na festivalu Pražské Jaro 2004 účinkoval v tenorové roli jako člen souboru Capella Regia (Robert Hugo) v novodobé premiéře zrekonstruované barokní opery Antonia Denzi Praga nascente da Libussa e Primislao. 2005 vystupoval s Huelgas ensemblem na Academie musical de Saintes a navázal spolupráci na dalších projektech. V průběhu roku 2006 se účastní jako haute-contre koncertní řady: mše pro císaře Rudolfa II od Filipa de Monte s ansámblem Doulce memoire na francouzských festivalech v Ambronay a Sablé sur Sarte. Od roku 2006 spolupracuje s francouzským ansámblem středověké polyfonie Musica nova pod vedením Luciena Kandela. Aktualizace: duben 2007