MENU

opera 13. 4. 2016

Romeo a Julie naplní Státní operu láskou

V den 400. výročí úmrtí největší osobnosti světové dramatiky Williama Shakespeara nabídne Státní opera jednu z nejpřesvědčivějších hudebních adaptací jeho díla. Opera Romeo a Julie francouzského skladatele Charlese Gounoda zazní v premiéře 21. a 23. dubna 2016 v hudebním nastudování dirigenta Marca Guidariniho a v režii Slávy Daubnerové. V titulních rolích se v alternacích představí Kateřina Kněžíková, Jana Šrejma Kačírková, Aleš Briscein a Martin Šrejma.

„Vedle Macbetha a pozdějších mistrovských děl Giuseppe Verdiho Otello a Falstaff se Romeo a Julie řadí k nejlepším shakespearovským adaptacím hudebního divadla 19. století. Je Gounodovým životním dílem, k partituře se vracel a upravoval ji přes třicet let. Řekl bych, že ta opera je spíše namalovaná než napsaná, jakoby v ní Gounod coby skladatel i malíř uplatnil svůj talent pro hudbu a malbu zároveň,“ říká dirigent Marco Guidarini. Po úspěchu jeho nastudování Boitova Mefistofela loni v lednu je Romeo a Julie jeho druhou spoluprací s Orchestrem Státní opery.

Vedení Opery Národního divadla a Státní opery oslovilo pro režii Slávu Daubnerovou, která před dvěma lety připravila pro Novou scénu večer složený ze dvou kratších oper Dimitrije Šostakoviče Orango a Antiformalistický jarmark. „Náš příběh se odehrává v Hotelu Verona, jehož majitelem je rodina Kapuletů Velký hotel je místem, kde se můžete ztratit v anonymitě masy lidí, a zároveň se ocitnout v intimitě hotelového pokoje. Hotel představuje stav jisté dočasnosti stejně, jako je dočasný stav zamilovanosti. Na stejném místě se na krátký čas protnou osudy několika lidí a v hotelu se stane tragédie,“ přibližuje svůj přístup k ikonickému příběhu dvou mladých zamilovaných lidí režisérka Sláva Daubnerová.

„Největší výzvou je dát Julii opravdu vše, co jí přináleží, co od ní očekáváme,“ říká sopranistka Kateřina Kněžíková a pokračuje: „Během pár hodin musí divák zažít Julii bezstarostnou, zamilovanou, rozechvělou, vyděšenou, odhodlanou a v neposlední řadě odvážnou, což mi otevírá nepřeberné množství výrazových prostředků, ale zároveň musím myslet na správné rozložení sil. Tato role je nádherným spojením zpěvu a herectví, bez kterého by zmiňované polohy této postavy byly jen prázdným otevíráním pusy.“

Po ztvárnění Polliona v Belliniho Normě je Romeo druhou hlavní rolí jednoho z nejvyhledávanějších českých pěvců Aleše Brisceina v aktuální sezoně ve Státní opeře. „Pětiaktová opera klade vysoké nároky na techniku a na výdrž. Náročné jsou duety s Julií nebo árie L'Amour, L'Amour! Ah! Lève-toi, soleil! Ale mám jedno místo, které mě dostalo. Je to situace, kdy Romeo ještě netuší, jak moc se zapletl, a i přes nepřízeň okolností chce setrvat ve vztahu s Julií. Je to v úplném závěru druhého jednání, kdy Romeo v sotto voce zpívá: „…a šeptám ti dál do ucha ´miluji tě´, ať k tobě noční vánek zanese tento polibek“. Je to dozvuk té krásné předchozí árie. A řekl bych krásy před bouří,“ poznamenává Aleš Briscein.

Režisérka Sláva Daubnerová přizvala do inscenačního týmu choreografku Stanislavu Vlčekovou, scénografa Juraje Kuchárka, kostýmního výtvarníka Martina Kotúčka a světelného designéra Daniela Tesaře. Inscenace se po šesti uvedeních ve Státní opeře přesune do Hudebního divadla Karlín.

 

Stáhnout zprávu
258 KB, PDF


Další tiskové zprávy

Tyto webové stránky používají cookies. Více informací zde.