Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Lost Objects na Nové scéně

15. 12. 2015
Opera

Neutichající zájem uměleckého ředitele Opery Národního divadla a Státní opery Petra Kofroně představovat hudební kompozice 20. a 21. století přinese na Novou scénu postminimalistické oratorium Lost Objects. Autory jsou členové newyorské formace Bang on a Can: Michael Gordon, David Lang a Julia Wolfe. Lost Objects se poprvé představí v Praze 17. prosince 2015 na Nové scéně ve vizuální režii Michaela Bielickeho a Kamily B. Richter.

Neutichající zájem uměleckého ředitele Opery Národního divadla a Státní opery Petra Kofroně představovat hudební kompozice 20. a 21. století přinese na Novou scénu postminimalistické oratorium Lost Objects. Autory jsou členové newyorské formace Bang on a Can: Michael Gordon, David Lang a Julia Wolfe. Lost Objects se poprvé představí v Praze 17. prosince 2015 na Nové scéně ve vizuální režii Michaela Bielickeho a Kamily B. Richter.

Při svém druhém velkém společném performance projektu, skladatelé Gordon, Lang a Wolfe spojili síly s autorkou Deborah Artman, aby vytvořili podivnou a krásnou alchymii textu a hudby.

„Napadlo nás vytvořit celé dílo na motivy boje za zapamatování věcí, které jsou v procesu zapomnění a uctít věci, které již zapomenuty byly. Takže jsme pracovali společně s naší libretistkou Deborah Artman a vytvořili jsme seznam všech možných věcí, které jsou ztracené. Některé jsou velmi obyčejné - ztracené klíče, ztracené ponožky, ztracení členové rodiny, ale některé jsou také duchovní a metafyzické. Ztracené jazyky, ztráta schopnosti pamatovat si, ztracení badatelé, ztracená místa, ztracené technologie. Je to boj pamatovat si místa, kde jsme byli. Lost Objects vypovídá o tom boji,“ dodává David Lang.

„Lost Objects je modlitebna, hymna, ale také vynález,“ vysvětluje Artman a pokračuje: „Je to poněkud posvátný příběh, ve kterém je však zlomená víra. V naší nejisté a uspěchané době nás Lost Objects žádá, abychom se pozastavili a uvědomili si půvab každé věci, člověka, zvířete a nápadu, obyčejné i ne-tak-obyčejné ztracené předměty naší společné a mizející kultury."

Pro Michaela Bielickeho i Kamilu B. Richter je Lost Objects režijním debutem v Národním divadle. Přes více než 25 let se Bielicky podílí na mnoha mezinárodních výstavách, festivalech a sympoziích, ve kterých využívá komunikační prostředky, video a technologie virtuální reality. Vystavoval například v Centre Pompidou v Paříži, MOMA v New Yorku nebo v Národní galerii v Praze. V posledních letech začal používat také webové informační technologie ve veřejných prostorách. ,,Experimentální práce je dobrodružná a velmi inspirativní, používáme speciální program, který je upraven přímo pro tento projekt. S tímto nástrojem se snažíme vytvořit jakousi vizuální poezii, která přiláká, ale také irituje diváky. Téma Lost Objects je silné, nadčasové a univerzální a sahá až do metafyzických sfér. Rovněž hudbu vnímám jako citlivou, skoro až halucinogenní. Dotýká se také určitých mystických konceptů, ke kterým máme afinitu. Principy Laterny Magiky a její historie je časté téma v mých přednáškách a prací v tomto prostředí se mi splnil můj sen, proto to všechno nemůže být náhoda,“ vysvětluje Michael Bielicky.

Sopranistka Jitka Burgetová a mezzosopranistky Jana Horáková Levicová a Lucie Hilscherová se ujmou titulních pěveckých partů. „Práce na Lost Objects pro mě znamená výlet do jiné dimenze, než v jaké se obvykle pohybuji.Navzdory prvním pochybnostem mě práce nesmírně baví a jsem zvědavá na výsledek. Také zpívání na mikrofon je pro mě poněkud neobvyklé, takže si musím zvyknout, že všechno slyším najednou jinak. Myslím, že si divák užije spoustu zajímavých zvuků a barev včetně finální scénické podoby, která celé dílo ještě umocní,“ popisuje novou zkušenost Jana Horáková Levicová.

Současnou produkci na Nové scéně uvádíme v autorizované verzi bez DJ, s mezzosopranistkami místo kontratenorů a v současném ladění (442 Hz). Všechny nástroje i hlasy jsou amplifikovány. Lost Objects měl poprvé premiéru v roce 2001 v Drážďanech a nyní v upravené podobě bude dílo prezentováno na Nové scéně čtyřikrát v této sezóně – 17. a 19. 12. 2015; 14. a 24. 1. 2016.

Další operní premiérou Národního divadla bude Rossiniho Popelka v režii maďarské režisérky Enikő Eszenyi a pod taktovkou dirigenta Jana Kučery. Premiéry představíme 21. a 22. ledna 2016 ve Stavovském divadle.