Adam Zvonař

Adam Zvonař

První sólista Baletu ND

Biografie

Adam Zvonař se narodil v Plzni. V roce 2009 absolvoval Taneční konzervatoř hl. m. Prahy. Již na škole tančil převážně sólové role např. Prince v Šípkové Růžence v choreografii Jaroslava Slavického. Poté se stal členem Baletu Národního divadla, v roce 2012 demisólistou. V letech 2012 – 2016 byl členem Bayaerische Staatsballett pod vedením Ivana Lišky, kde ztvárnil řadu sólových rolí. Po svém návratu získal post sólisty, nejen pro svou eleganci, ladnost pohybu i technickou přesnost byl v roce 2018 jmenován prvním sólistou. V sezóně 2015/2016 obdržel Výroční cenu Opery Plus 2015. Byl nominován dvakrát na Cenu Thálie 2012 a 2016 za roli Prince v Šípkové Růžence a Siegfieda v Labutím jezeře.

V době studií se zúčastnil i několika baletních soutěží např. Brno 2006 (3. cena v kategorii Junior), Prix Carpeux Valencien ve Francii (2. cena v kategorii Pas de deux a 3. cena v kategorii Professional). V roce 2008 získal stáž ve Washingtonu D.C. u Suzanne Farrell. V roce 2010 získal se svojí partnerkou Radkou Zvonařovou (roz. Příhodovou) hlavní cenu na mezinárodní baletní soutěži Grand Prix Olomouc 2010. Společně získali Prémii za vynikající individuální interpretační výkon na II. Mezinárodní choreografické soutěži Plzeň 2010.

V roce 2009 se stal členem Baletu Národního divadla v Praze, v roce 2012 byl jmenován sólistou. Ztvárnil zde celou řadu rolí – Prince Siegfrieda v Labutím jezeře (Greve), Policistu Bobbieho / Louskáčka v baletu Louskáček – Vánoční příběh (Vàmos), Prince Desiré v Šípkové Růžence, Jiříka v inscenaci Zlatovláska a Toníka v baletu Čarodějův učeň (Kodet). Představil se i v dalších zásadních titulech: Čajkovskij – Pas de deux (Balanchine), Empty Title ( Zuska), Themes and Variations ( Balanchine). 

V období 2013 – 2016 působil  v Bavorském státním baletu. Ztvárnil zde hlavní role např. Merkucia a Parise v baletu Romeo a Julie (Cranko), Gastona Rieux v baletu Dáma s Kaméliemi a Grafa Alexandera v baletu Illusionen – wie Schwanensee (Neumeier), roli Golden Idol v baletu La Bayadère (Bart), Konráda a Aliho v baletu Korzár (Liška), Lenského v baletu Oněgin (Cranko). Tančil také v choreografiích Choreartium (Massine), Unitext (Siegal), Goldberg Variations, In the Night (Robbins), Louskáček, Sen noci Svatojánské (Neumeier), Les Biches (Nijinska), Svěcení jara (Wigman), Once Upon (Kohler), Paquita (Ratmansky), Birthday Offering, La Fille mal gardée (Ashton), Passenger (Sandroni), Sinfonie in C (Balanchine).  

V sezoně 2017/2018 se vrátil zpět do Baletu Národního divadla, kde byl v roce 2018 jmenován prvním sólistou. Ztvárnil zde řadu významných hlavních rolí: Solora v La Bayadère (Torres), Valmonta ve stejnojmenné inscenaci (Vaculík), Policistu Bobbieho / Louskáčka v inscenaci Louskáček – Vánoční příběh (Vàmos), Colase v La Fille mal gardée (Ashton). Upozornil na sebe též v současných inscenacích: Kylián – Mosty času / Bella Figura a Petite Mort (Kylián), Timeless /Serenade (Balanchine) a Svěcení jara (Tetley), Vertigo (Bigonzetti), Slovanský temperament / Aspects (Kozielska).

Současné role v Národním divadle