Koncert

Stravinskij

Igor Stravinskij

Sérii online koncertů "... a přece znějí dál!" sledujte na YouTube Opera Národního divadla. Stravinskij: od 21. 4. 2021

Online
Online
Musica non grata

Vážení diváci,
nový program pro květen a červen zveřejníme s předstihem, jakmile budeme znát datum otevření divadel a podmínky jejich provozu.
Děkujeme za váš zájem a těšíme se na živá setkání s vámi.

Všechny pokladny Národního divadla jsou do odvolání uzavřeny.

Základní informace

Kde hrajeme

Online

Přibližná délka představení

1 hodina, bez přestávky

Premiéra

21. duben 2021

Pocta Igoru Stravinskému
Online koncert
Pocta Igoru Stravinskému
ke zhlédnutí zdarma od 21. dubna 2021 na webu Národního divadla

Záznam online koncertu ke zhlédnutí od 21. dubna 2021

Účinkující

  • 2020-2021

Musica non grata, mezinárodní kulturní projekt Národního divadla a Velvyslanectví SRN v Praze, představuje sérii online koncertů českých a německých skladatelů, které nacistická ideologie zařadila na seznam „zvrhlé hudby“.  

V roce 1998 byl Igor Stravinskij americkým časopisem Time zařazen mezi sto nejvlivnějších osobností dějin 20. století. Jeho hudební tvorba je velmi rozsáhlá a velmi rozmanitá. Prošla radikálními stylovými proměnami od pozdního romantismu přes expresionismus, neoklasicismus až po experimentální směry 50. a 60. let. Právě tak je pro ni příznačná i různorodost žánrů, forem, inspirací a námětů či nástrojových obsazení. Pro náš koncert jsme proto záměrně vybrali pět Stravinského skladeb, představujících pět různých, až protikladných světů, které se navzájem zásadně liší svým hudebním jazykem, atmosférou, námětem i obsazením. Jejich jediným společným rysem je obdivuhodně proměnlivá osobnost autora.

Naši Poctu Igoru Stravinskému uvádíme v rámci projektu Musica non grata, několikaletého cyklu, v němž představujeme hudbu autorů, kteří se v minulosti stali nežádoucími pro některý z totalitních režimů 20. století, především nacistický. Mezi tyto autory patří paradoxně i Stravinskij – paradoxně proto, že sám nepatřil mezi politicky zvláště angažované umělce, ani mezi ty, jejichž rasový či sociální původ by u představitelů totalitní moci budil nevoli. Přesto byla jeho hudba na konci 30. let v Německu označena za „zvrhlou“ a jako taková byla také prezentována v roce 1938 na nechvalně známé nacistické výstavě Entartete Musik v Düsseldorfu.

Program:

Jaro, píseň z cyklu Dvě písně na slova Sergeje Goroděckého
(zpěv: Alžběta Poláčková, klavír: Martin Levický) 

Tři písně na slova japonské poezie
(zpěv: Yukiko Kinjo)

Kocouří ukolébavky (Berceuses du chat)
(zpěv: Kateřina Jalovcová)

Pulcinella, suita z baletu 

Mše pro sbor a dechové nástroje 

(Sbor ND, Orchestr ND) 

Sdílet na sociálních sítích