King Roger
Opera

Král Roger

Karol Szymanowski
Státní opera

Vážení diváci,

Národní divadlo hraje naplno a všechny zakoupené vstupenky tak zůstávají v platnosti. Ve vnitřních prostorách divadel je však zapotřebí nosit roušku či jinou podobnou ochranu úst a nosu. Příchod diváků, jejich pobyt v divadle i následný odchod organizuje divadlo ve speciálním režimu tak, aby byli návštěvníci jednotlivých sektorů od sebe odděleni a nemuseli se potkat ani v prostorách občerstvení, toalet či šaten. 

Děkujeme, že respektujete vládní nařízení spolu s námi a těšíme se na Vás.

Základní informace

Kde hrajeme

Státní opera

Koprodukce s Národní operou ve Varšavě a Královskou operou ve Stockholmu.

Inscenací opery Král Roger Karola Szymanowského (1882–1937), nejvýznamnější osobnosti polské hudby první poloviny 20. století, se do Prahy vrací po památné inscenaci Straussovy Salome v roce 2014 polský režisér Mariusz Treliński.

Účinkující

  • 2020-2021

Tvůrci

Hudební nastudování a dirigent
Karl-Heinz Steffens
Kostýmy
Konrad Parol
Pohybová spolupráce
Tomasz Wygoda
Světelný design
Marc Heinz
Video design
Bartek Macias
Sbormistr Kühnova dětského sboru
Jiří ChválaPetr Louženský

O inscenaci

Sbor a Orchestr Státní opery
Kühnův dětský sbor
Balet Státní opery

Hrdinou nejednoznačného příběhu o konfrontaci dionýského a apolinského principu je historická osobnost krále Rogera II., za jehož vlády dosáhla Sicílie ve 12. století značného ekonomického rozkvětu i náboženského smíru.

Ostrov v roce 1914 Szymanowski navštívil a tato cesta byla spolu se skladatelovou fascinací antikou a orientem hlavním inspiračním zdrojem k jeho opeře. Příběh se odehrává během jediné noci, na jejímž začátku přichází na královský dvůr mysteriózní charismatický pastýř / prorok, obdařený hypnotickou silou přivést lidi do transu a ve jménu hedonistického opojení je zbavit pout světských či religiózních zákonů a zákazů. Záhy si podmaní královu ženu Roxanu a posléze celý dvůr a zároveň vyvolá obrovskou nenávist křesťanských hodnostářů. Je ale jeho učení správné, přináší radost, dobro a blaženost, anebo zkázu a chaos? Jednoznačnou odpověď libreto nedává. Jeho spoluautory byli skladatel a jeho bratranec, významný polský básník Jarosław Iwaszkiewicz.
Světové premiéry ve Varšavě 19. 6. 1926 se zúčastnil i Otakar Ostrčil, který pak roku 1932 operu uvedl v pražském Národním divadle.

V současné inscenaci vypráví Mariusz Treliński na sofistikované fascinující scéně slovenského scénografa Borise Kudličky příběh krále, který na cestě za poznáním čelí vnitřnímu boji mezi rozumem, pořádkem či křesťanstvím a instinktem, chaosem či hedonistickým životním stylem.

Praktické informace

Kde si koupit vstupenky

Při koupi online vám na e-mail zašleme e-vstupenku. Papírové vstupenky si můžete vyzvednout na všech pokladnách.

Co si vzít na sebe?

Divák by měl svým zevnějškem a chováním respektovat společenské zvyklosti při návštěvě divadelního představení.

Občerstvení ve Státní opeře

Vyhněte se frontě a rezervujte si občerstvení na přestávku u naší obsluhy předem

Nápojový lístek

Parkování u Státní opery

Při návštěvě Státní opery můžete sjet ulicí Wilsonova z levého pruhu těsně před budovou do nadzemních garáží Parking Centrum, cena za parkování činí 40 Kč za hodinu.