Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Foyer, Balet

Červen 2022

Gratulujeme baletním jubilantům 

Profesionální svět baletu obohatilo mnoho osobností novými vizemi, přístupy, nápady, které rozšířily hranice umění. Energie těchto vzácných jedinců, jejich odevzdání a věrnost tanci je vynesla výše, jejich profesionalita, láska k baletu a divadlu svítila jako pochodeň. Je důležité nezapomínat a vzdát hold těmto výjimečným umělcům, kteří na jaře oslavili nebo v létě oslaví významná výročí.

Tak jako báseň i život se hodnotí ne podle délky, ale podle obsahu. 
(Seneca) 

Kateřina Slavická 

tanečnice, pedagožka 

* 1. března 1947 

V roce 1966 absolvovala taneční oddělení Konzervatoře Brno. V letech 1966–1970 byla členkou baletu Státního divadla Brno, v letech 1970–1972 tančila v Basileji pod vedením Pavla Šmoka. Od roku 1972 se stala členkou Baletu Národního divadla v Praze (počínaje rokem 1975 sólistkou). V roce 1992 ukončila taneční kariéru a zároveň dostudovala obor taneční pedagogika na HAMU. Od roku 1986 až do roku 2019 vyučovala scénickou praxi klasického tance na Taneční konzervatoři hl. města Prahy.  

V pražském Národním divadle působila dvacet let a představila se divákům v mnoha rolích jako například Sylfida v La Sylphide, Květinářka, Dryáda v Donu Quijotovi, Čarodějnice v Macbethovi, Sestra ve Špalíčku, Zlá víla, Kočička v baletu Z pohádky do pohádky ad.

Kateřina Slavická (Elšlégrová) v Lowiczských tancích s L. Tajovským, 1974 
Foto: J. Svoboda 

Libor Vaculík 

tanečník, choreograf, režisér, pedagog, libretista

* 10. března 1957 

V roce 1977 absolvoval taneční oddělení Konzervatoře Praha a poté nastoupil do baletního souboru Slovenského národního divadla v Bratislavě, kde působil do roku 1991 jako sólista. Ještě jako posluchač konzervatoře byl úspěšný v domácích baletních soutěžích, získal též bronzové medaile na soutěžích v Bulharsku, USA a Japonsku. Stal se mezinárodně známým a byl zván k hostování v zahraničních souborech (San Antonio Ballet Company v USA, Ballet Théâtre de Nancy ve Francii, Stadttheater Bonn v Německu a jinde). Libor Vaculík patřil mezi nejlepší tanečníky své generace, kariéru sólisty baletu ukončil v roce 1991, aby se mohl naplno věnovat choreografii, k čemuž se připravil předchozím studiem na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě (1987–1991) a tvůrčí činností v souboru Balet Bratislava, v jehož čele stál v letech 1985–1990. Stal se choreografem Nové scény v Bratislavě (1991–1994) a Národního divadla v Praze (1994–1999). V letech 1998–2000 byl uměleckým šéfem Pražského komorního baletu.  

Pro Národní divadlo v Praze začal vytvářet choreografie v roce 1994 a stal se autorem plejády baletů, které významně rozšířily dramaturgii Baletu ND. Jeho díla zpracovávají velké lidské osudy hrdinů, hrdinek i skutečných historických postav jako například Malý pan Friedemann / Psycho, Čajkovskij, Isadora Duncan – příběh tanečnice, Lucrezia Borgia, Faust, Valmont. 

Foto R. Sejkot 

Zdeněk Prokeš 

tanečník, choreograf, pedagog a divadelní ředitel 

* 15. července 1952 

Po absolvování pražské Konzervatoře nastoupil jako tanečník v Hudebním divadle Karlín (1971–1979). V letech 1975–1979 studoval choreografii na taneční katedře AMU a následně přijal angažmá jako choreograf ve Státním divadle v Ostravě (1979–1983), kde založil a vedl soubor Mladý balet. Absolvoval několik zahraničních stáží, za své choreografie získal na celostátních baletních soutěžích několik cen (1977, 1979, 1981, 1984, 1987). Jako choreograf a zároveň šéf baletu působil v Hudebním divadle Karlín (1983–1990) a v Národním divadle Brno (1991–2004). V letech 1991–2004 zastával funkci uměleckého šéfa Baletu Národního divadla Brno, v období 2003–2007 také generálního ředitele. Od roku 2007 byl poradcem ředitele Národního divadla v Praze, od roku 2009 vedoucím odboru vnějších vztahů. V letech 2010–2017 se stal uměleckým šéfem Laterny magiky. V letech 1994–2011 působil jako pedagog choreografie a dramaturgie na JAMU v Brně a v letech 1995–2006 také na AMU v Praze. Za svůj život vytvořil 140 choreografií pro balet, operu, operetu, muzikál i činohru. Jeho balety se dotýkají všech žánrů – od abstraktních, přes komediální až po dramatické, od krátkometrážních a komorních až po celovečerní tituly často na hudbu současných českých skladatelů.  

Pro pražské Národní divadlo pracoval deset let a obohatil tento svět nejen umělecky a manažersky, ale také lidsky. 

Foto archiv ND

 

Sdílet na sociálních sítích