MENU

Balet Národního divadla

RepertoárProgram a vstupenky

Historie a současnost

 

Baletní soubor Národního divadla v Praze má pevné místo nejen v taneční mapě české republiky, ale i v středoevropském kontextu. S jeho založením v roce 1883, vznikla souvislá vývojová tradice českého profesionálního tance.

V současné době tvoří Balet Národního divadla 81 tanečníků. I když je to soubor národní, český – v angažmá jsou zde tanečníci i z dalších 14 zemí.

Otevřenost Baletu ND vůči světu se děje také v konfrontaci s osobnostmi zahraničních pedagogů a choreografů, dialog Baletu Národního divadla se světovým tanečním divadlem rozvíjí i jeho současný umělecký šéf Filip Barankiewicz. Právě zkušenost s odlišnými pohybovými slovníky je kořením umělecké práce: díky jinému smýšlení o sobě samých a světu kolem nás nachází soubor svoji středoevropskou identitu, nabízí tradiční klasický repertoár i moderní současné divadlo, ovšem se zvláštní příchutí uměleckého ducha, který vystupuje právě z okouzlujícího pražského multikulturního prostředí.

Balet Národního divadla připravuje pod vedením uměleckého šéfa Filipa Barankiewicze ve slavnostní sezoně 2018/2019 tři významné premiéry v duchu sloganu Tradičně & osobitě.

První premiéra s názvem KYLIÁN – MOSTY ČASU je oslavou české státnosti a vznikne u příležitosti 100. výročí vzniku Československé republiky v roce 1918, který byl bodem zvratu v českých dějinách – dodnes je symbolem svobody a demokracie. Právě svoboda tvorby je to, co mají všechny formy umění společné. Pro tuto výjimečnou příležitost vybral významný český choreograf Jiří Kylián čtyři svá díla, jimiž toto kulaté výročí v budově Národního divadla uctíme – Žalmová symfonie, Bella Figura, Petite Mort, Šest tanců.

Druhá premiéra se ponese v duchu jednoduchosti a ryzosti klasické elegance v rámci více než 130leté tradice uvádění LABUTÍHO JEZERA v Čechách. Působivá a dlouhá historie tohoto slavného baletu sahá do roku 1877 v Moskvě, kdy byla spojena se jménem českého rodáka Václava Reisingera, který pro světovou premiéru vytvořil choreografii. Česká první scéna doposud uvedla
12 dalších adaptací. A nyní připravuje poprvé v historii slavnou verzi tohoto nesmrtelného díla
v choreografii Johna Cranka, která bude uvedena v budově Národního divadla a v nové scénografii
i kostýmech.

Třetí premiéra, která je také premiérou českou a uskuteční se ve Stavovském divadle, je inspirována jedním z nejznámějších románů Franze Kafky napsaným před více než 100 lety. KAFKA: PROCES slavného italského choreografa Maura Bigonzettiho nutí diváky – díky spisovatelovu tématu –
k zamyšlení. Kafkův svět odráží napjaté vztahy mezi evropskými velmocemi na počátku dvacátého století, v období, kdy jsou lidé sledováni tajnou policií a náhle zatýkáni. Ale přinese také atmosféru plnou tajemství a emocí. Inscenace navíc nabídne kromě potěšení z choreografie i intenzivní zážitek hudební.

Prioritou Baletu Národního divadla zůstává kvalita výkonu. A to i přesto, že šíře záběru v oblasti různých tanečních stylů a odlišných charakterů připravovaných inscenací je ve své bohatosti neobvyklá. Každý jeden tento směr, kterým se baletní soubor vydává, zároveň potvrzuje originální
a silnou uměleckou integritu. Pestrá paleta repertoáru ji rozhodně dokládá: Chvění, Timeless, Louskáček – Vánoční příběh, Marná opatrnost, Vertigo, Slovanský temperament, Malá mořská víla, La Bayadère, Romeo a Julie, Sólo pro nás dva, Brel – Vysockij – Kryl / Sólo pro tři, Valmont.

Věříme, že sezona 2018/2019 přinese baletu i jeho divákům nezapomenutelné zážitky.

Více o historii a současnosti Baletu Národního divadla

Prvním baletním mistrem Baletu Národního divadla byl Václav Reisinger (1882–1884). V ND se podílel na spolupráci s operou a uvedl i baletní novinku Hašiš (1884).

Soubor měl v počátcích přes 20 členů (z toho 3 sólistky a tanečníka A. Bergera). Po odchodu V. Reisingera nastoupil na jeho místo Augustin Berger, který vedl soubor v letech 1884–1900 a poté ještě 1912–1923. Rozšířil soubor, při divadle vedl baletní školu, sbor figurantů (pomocných tanečníků) a dal ansámblu pevné profesionální základy. Na repertoáru se střídaly spektakulární produkce typu Excelsior (Hudba: R. Marenco, Choreografie podle L.Manzottiho, E. Borriho j.h. a v roce 1885 A. Bergera, nové nastudování 1903 a 1913; celkem 210 repríz), Flik a Flok (Hudba: L. P. Hertel, 1886) aj. s klasickými tituly Giselle (1886), II. jednání z baletu Labutí jezero (1888), Sylvie (1888), Coppélia (1893) a domácími novinkami, většinou určenými dětskému divákovi, např. Štědrovečerní sen (1886), Pohádka o nalezeném štěstí K. Kovařovice (1889), Rákoš Rákoczy (1891) nebo Bajaja (1897).

Bergerovým nástupcem se stal, Achille Viscusi, představitel italské školy, který v ND působil v letech 1900–1912. Jeho jméno je spojeno s uváděním Nedbalových baletů Pohádka o Honzovi (1902), Z pohádky do pohádky (1908) a Princezna Hyacinta (1911). Na repertoár uvedl Labutí jezero (1901) a Louskáčka (1908). Významné bylo i jeho provedení Dvořákových Slovanských tanců (1901).

Po druhém, méně významném působení A. Bergera v ND v letech 1912–1923 byl na vedoucí místo vybrán tanečník a choreograf polského původu Remislav Remislavský (1923–1927). S jeho nástupem převládla ruská škola nad předchozí italskou. Repertoár se modernizoval a vedle ďagilevovských titulů (Šehrezáda – 1924, Petruška – 1925, Zmatek – 1926) se objevily, mj. zásluhou šéfa opery O. Ostrčila a režiséra F. Pujmana, i české novinky Istar (1924), Doktor Faust (1926) a Kdo je na světě nejmocnější (1927).

Dalším vedoucím baletu ND byl spolehlivý Jaroslav Hladík (1927–1933), který mj. připravil do repertoáru Signorinu Gioventù a Nikotinu (1930). V této době zde hostoval progresivní choreograf Joe Jenčík (Špalíček, 1933), který byl spolu s Jelizavetou Nikolskou baletním mistrem a choreografem (1936–1940).

Velký umělecký vzestup přinesla baletu ND poválečná éra Saši Machova (1946–1951). V jeho osobě se spojil koncepční dramaturg s citlivým choreografem a zdatným režisérem, který uskutečňoval svou představu specificky. Během krátké doby dokázal v baletu ND zformovat silný a ambiciózní soubor s řadou sólistických osobností (Z. Šemberová, M. Kůra, V. Jílek, A. Landa, O. Stodola, J. Blažek). Přesvědčivé a přitažlivé inscenační výsledky přinesly baletu ND obecné uznání, vysokou uměleckou i společenskou prestiž a vedly k jeho vyvázání z dosavadního područí opery. K nejlepším Machovovým inscenacím patřily Svatby (1947), Popelka (1948), Romeo a Julie (1950) a z domácích novinek to byly např. Vostřákovy balety Filosofská historie (1949) a Viktorka (1950).

Na místo šéfa baletu byl roku 1957 povolán z Plzně Jiří Němeček. Pod jeho vedením (1957–1970 a 1979–1989) se balet ND stal velkým a inscenačně emancipovaným tělesem, rovnocenným partnerem operního a činoherního souboru. J. Němeček byl reprezentant režisérského typu choreografa, jeho inscenace vynikaly pevnou dramaturgickou a režijní stavbou, pádností a srozumitelností, např. Sluha dvou pánů (1958), Othello (1959) a Romeo a Julie (1962). Skladba repertoáru i inscenační tvar byly zprvu ovlivněny sovětským vzorem tzv. drambaletů (Mládí – 1959). Od 60. let rostlo v jeho tvorbě zastoupení modernějších kratších děl, např. Marnotratný syn (1963), Svědomí (1964). Z významných zahraničních hostů spolupracoval s baletem ND J. Grigorovič, který nastudoval Legendu o lásce (1963), N. Dudinská a K. Sergejev Labutí jezero podle tradiční verze M. Petipy a L. Ivanova (1971).

Emerich Gabzdyl se stal šéfem baletu ND v letech 1970–1974 a uvedl zde např. Svěcení jara (1972), Lowiczské tance a Ondráše (1974). M. Kůra, spolu s režisérem P. Weiglem, přivedl na jeviště originální verzi Romea a Julie (1971), která dosáhla 255 repríz a byla také zfilmována.

V letech 1974–1978 šéfoval baletu ND Miroslav Kůra. K jeho choreografiím patřily např. Šípková Růženka / Spící krasavice (1974), Stvoření světa (1975) nebo baletně ztvárněná suita Radúz a Mahulena (1976).

Od ledna 1990 stanul v čele souboru Vlastimil Harapes a stálým choreografem byl L. Vaculík, jenž spolu s hostujícím režisérem J. Bednárikem přišel s moderním typem celovečerního dějového baletu, inspirovaného i filmovou předlohou a podloženého hudební koláží: Malý pan Friedeman a Psycho (1993, obnoveno 2000), Čajkovskij (1994), osobitá verze baletu Coppélia (1995), Isadora Duncan (1998), komediální balet Někdo to rád… (1994, obnoveno 2001) a dětskému divákovi určený Mauglí (1996).

Změna politického systému umožnila rozšíření repertoáru o zahraniční tituly ze Západu, např. Choreografie z Nizozemí (1992 s darovanými autorskými právy – Three pieces G. Bacewiczové v choreografii H. van Manena, Polní mše B. Martinů a Návrat do neznámé země L. Janáčka v choreografii J. Kyliána), večer Amerikana I, Carmen ou La tragédie de Don José. Po Oněginovi (1999) se na jeviště po deseti letech vrátila Šípková Růženka / Spící krasavice (2000) a byly uvedeny další význačné tituly světového repertoáru, jako např. Sinfonietta a Dítě a kouzla (2000 – Choreografie: J. Kylián), Sphinx (2002 – Choreografie: G. Tetley) nebo poslední premiéra této sezóny Zkrocení zlé ženy (2003 – Choreografie: J. Cranko).

Na počátku sezony 2002–2003 se stal novým uměleckým šéfem Baletu ND tanečník a choreograf Petr Zuska. Během svého patnáctiletého působení v čele souboru proměnil Balet ND v moderní dynamické těleso. Rozšířil dramaturgický záběr repertoáru od klasických baletních děl přes neoklasické tituly až po soudobé taneční projekty. Balet ND začal více vystupovat nejen na evropských festivalech a gala, ale představil se i na jiných kontinentech. Petr Zuska v českém tanečním kontextu zosobňuje výjimečného tvůrce, jenž spolupracuje s významnými světovými baletními soubory, je oceňován jako výrazná individuální osobnost pro svůj široký choreografický záběr i vyzrálý umělecký přístup. Pro Balet Národního divadla vytvořil choreografii Mezi horami (2002), Ways 03 (2003), celovečerní balet Ibbur aneb Pražské mystérium (2005); Mozartovo Requiem (2006), 1. symfonii D-dur (2010), Stabat Mater (2014), Romeo a Julie (2013), Louskáček a Myšák Plyšák (2015), Chvění (2016)

Významným tvůrčím počinem Petra Zusky byl celovečerní titul Brel – Vysockij – Kryl / Sólo pro tři (2007), který se stal nejen jedním z nejnavštěvovanějších titulů v Národním divadle v Praze, ale i titulem se zahraničním renomé. Deset let poté (2017) dramaturgicky navázal na toto dílo a vytvořil inscenaci novou - taneční divadlo s názvem Sólo pro nás dva, uzavřel tím své působení v čele Baletu ND jako umělecký šéf.


Tyto webové stránky používají cookies. Více informací zde.