MENU

Sarah Kane

Britská autorka mohutného básnického talentu, která ovlivnila tvář současného světového divadla. Premiéra její prvotiny Blasted (Sežehnuti) se zapsala do historie britského divadla jako skandál. Někteří kritici později vytyčili toto datum jako startovní čáru, od níž se do celého světa odrazila tzv. cool vlna současné dramatiky. Sarah Kane ve hře vytvořila metaforu současného světa stiženého válkou, která byla pro řadu lidí příliš krutá. V dalších hrách dotáhla Kane poetiku krutosti do důsledků, hry Phaedra´s love (Faidra /Z lásky/) a Cleansed (Očištěni) vzbuzovaly stejnou pozornost, jako její prvotina. Aby se vyhnula zkreslenému vnímání své další hry Crave (Dychtit), vydala ji pod pseudonymem. Tento básnický obraz deprese, smutku z nedostatku lásky odehrávající se mezi čtyřmi hlasy, znamenal zlom ve vnímání autorky. Téměř zároveň s hrou Crave vznikaly první poznámky k 4.48 Psychosis (Psychóza ve 4.48), kterou uvedlo nedávno Národní divadlo v české premiéře v Divadle Kolowrat. Tato dramatická báseň podává zprávu o cestě, po které člověk dojde až k sebevraždě. Psychózu ve 4.48 psala autorka s vědomím, že bude uvedena až po její smrti a soustředila se bytostně na to, aby předala úplný pocit člověka stiženého depresí. Její sebevražda symbolicky uzavřela její dílo.

Repertoire