MENU

Roberto Gini

Studoval hru na violoncello u Attilia Ranzata na Konzervatoři G. Verdiho ve svém rodném Miláně. Poté se specializoval na techniku starých hudebních nástrojů. Studoval violu da gamba v Basileji u Jordi Savalla (absolvoval v roce 1980) a navštěvoval kurzy komorní hry v Salcburku u Nikolause Harnoncourta.
Houslista, violoncellista, cembalista a varhaník Roberto Gini nejprve rozvíjel významnou koncertní činnost a natáčel na zvukové nosiče jako sólista (v duu s ním zpívali Laura Alvini, Wieland Kuijken, Anner Bijlsma) a jako člen různých těles (mimo jiné Hesperion XX, s nímž spolupracoval deset let). V roce 1985 založil soubor Concerto, který si od svého debutu vydobyl významné místo v mezinárodním kontextu a, především díky řadě dobrých produkcí Monteverdiho hudby, se může vykázat významnou koncertní i diskografickou činnost. První nahrávky z let 1988-91 jsou dodnes mezinárodní kritikou označovány jako významné.
Jako dirigent debutoval v roce 1991, kdy řídil orchestr a sbor při příležitosti odpoledních koncertů ve Verdiho síni Konzervatoře v Miláně. Pravidelně hostuje jako dirigent četných hudebních těles. Jeho diskografie jako dirigenta obsahuje díla C. Ph. E. Bacha, Mozarta, Haydna, Schuberta. V současné době natáčí pro společnost Dynamic, jako absolutně první provedení, všechny symfonie (celkem 68) Giovanniho Battisty Sammartiniho.
Se souborem Concerto realizoval četné produkce, jež vyvolaly značný zájem také díky Giniho muzikologickému výzkumu. Z četných produkcí zmíníme alespoň první úplnou nahrávku Sedmé knihy madrigalů a Selva Morale & Spirituale Claudia Monteverdiho (tomuto skladateli Gini věnuje zvláštní pozornost); objevení a první záznam sbírky Affetti Musici Giulia Cesara Monteverdiho; Bononciniho Magdalena u nohou Kristových (tato nahrávka získala Mezinárodní cenu nadace G. Cini v Benátkách roku 1999), nebo v poslední době nahrávka všech Monteverdiho duchovních děl, která se neobjevila ve třech tištěných vydáních z roku 1610, 1640 a 1651, poprvé vycházející na dvou CD (Dynamic), v nichž vynikají dvě dosud nepublikované skladby, uvedené v premiéře.
V letech 1993-96 byl uměleckým ředitelem Festivalu v Cremoně při příležitosti monteverdiovských oslav, a uměleckým ředitelem esteovských oslav Modena Capitale (Hlavní město Modena) v sezoně 1998/99.
Ve spolupráci s Cristinou Miatello vedl Zdokonalovací kurs interpretace Monteverdiho děl, vyhlášený italskou společností As.Li.Co. (Italská operní a koncertní asociace) na tříleté období v letech 1992/93/94, z nějž vzešli mladí zpěváci, kteří se stali členy souboru Concerto.
Velmi významné je jeho pedagogické působení. Na Conservatoire Supérieur de Musique de Genève je vedoucím katedry violy da gamba a tvůrcem zcela nového výzkumného ateliéru a dílny, zabývající se historickými ozdobami. Od roku 1979 byl vedoucím kateder violy da gamba a barokního violoncella na bývalé Civica Scuola di Musica di Milano, kde vytvořil Laboratoř pro výzkum italské hudby v 17. století (což je jediný prostor pro specifické zdokonalování pro zpěváky a instrumentalisty v Evropě). V současné době působí na Accademia Musicale Franchino Gaffurio v Lodi. Na Konzervatoři A. Boita v Parmě je navíc od roku 2002 vedoucím katedry violy da gamba. Na základě svých zkušeností ve výzkumu a hudební interpretaci je Gini často zván, aby vedl kurzy a přednášel na mnoha školách a seminářích.
Jako instrumentalista, vedoucí hudebního tělesa a dirigent natočil více než 50 desek pro hudební vydavatelství, např. Tactus, Astrée-Auvidis, Accord, Stradivarius, Nuova Era, Glossa atd. V současnosti natáčí pro Dynamic nebo O-livemusic.
Stále je výkonným sólistou ve hře na violu da gamba, při čemž dává přednost italské literatuře pro violu bastarda, na niž se specializuje. S violou da gamba podnikl roku 2002 turné spolu s herečkou Valentinou Cortese, kde hrál svůj kvartet Il Concerto delle Viole.
Robertu Ginimu bylo svěřeno dirigování inscenace Orfea Claudia Monteverdiho v Mantově 24. února 2007, k výročí prvního uvedení, k němuž došlo téhož dne roku 1607 na vévodském dvoře v Mantově.
Aktualizace: duben 2007

Repertoár