MENU

Martin Ondrúš

Po skončení studií v ateliéru scénografie DIFA JAMU u Ing. arch Jana Konečného se věnuje oblastem divadelní scénografie, výstavní architektury, instalační tvorby a užité grafiky. V roce 1993 absolvoval stáž v ateliéru scénografie (Theatre Design) na Nottingham Trent University. Od roku 2006 působí jako pedagog v Ateliéru scénografie DIFA JAMU. V rámci svého pedagogického působení zrealizoval řadu workshopů a přednášek pro studenty ateliérů scénografie, světelného designu, klaunské scénické pohybové tvorby atd. Pedagogicky rovněž spolupracuje s Psychologickým ústavem FFMU. Od roku 2011 se v rámci doktorského studijního programu specializuje na technologické principy v české scénografii (Světelná dramaturgie Josefa Svobody v kontextu inscenační praxe operního díla Richarda Wagnera:Tristan und Isolde). Od roku 2014 spolupracuje se společností Josef Svoboda – scénograf o.p.s. V osobním archívu scénografa Josefa Svobody provádí primární výzkum technologického řešení jeho operních realizací. Výzkum v oblasti světelného designu koordinuje s Institutem umění – Divadelním ústavem Praha nebo s ENSATT (Ecole nationale supérieure des arts et techniques du théâtre) v Lyonu (F). Dlouhodobě spolupracuje zejména s režisérem V. Morávkem, pro něhož zrealizoval scénografie například k inscenacím W. Shakespeare - Král Lear (Klicperovo divadlo HK, 1998), M. Forman, J. Papoušek, I. Passer: Lásky jedné plavovlásky (DHNP 2007), V. Havel, V. Morávek, P. Oslzlý: Cirkus Havel (DHNP 2008), David Drábek: České moře (DHNP 2009), J. A. Pitínský - Převeliké klanění právě narozenému Jezulátku aneb Betlém (DHNP 2012). Jako scénograf se rovněž podílel na tvorbě scénického časopisu Rozrazil (2012). V roce 2013 navrhl pro Divadlo Husa na provázku kostýmní průvod pro Slavnost masek (2013). V tomtéž roce vytvořil scénu i kostýmy pro inscenaci Shakespearova Hamleta v režii Jolany Kubíkové.  V roce 2014 vytvořil scénu pro druhý díl projektu DHNP Géniové a podvodníci -  Miloš Štědroň, Milan Uhde, Vladimír Morávek: Moc art aneb Amadeus v Brně, scénografii ke 2. dílu cyklu improvizačních večerů na téma Čechové 2014/15, hommage à Zuzana BubílkováBubiland (Kabinet Szczygiel – Kozelka). Divadelní projekty realizuje i s mladou režisérskou generací. Například v roce 2013 vytvořil scénografie ke scénickým skicám: Peter Scherhaufer - Na streche (režie Anna Petrželková) a ke hře Miroslava Votíška – Zátiší ve Slovanu (režie Michal Hába). S Jurajem Augustínem inscenoval Lorcovu Krvavou svatbu (2014). Kromě scénografie navrhuje prostorová řešení expozic pro muzea a galerie.  Architektonický prostor vytvořil např. pro výstavy Zajatci hvězd a snů (MG v Brně), Pohled Medúzy (MG v Brně), Prométheův oheň (MG v Brně), nebo Koloniál u pana Bajzy (MZM v Brně). V předchozích letech polupracoval na desítkách výstavních projektů, např. pro MG v Brně, Muzeum umění Olomouc, JKÚ, Muzeum Kampa, MZM v Brně, Stálá expozice v Brtnici apod.). Připravil celou řadu scénografií i pro nepravidelné prostory, např. pro nultý ročník Slavnosti masek na Náměstí svobody v Brně (2009), scénický prostor v zahradě vily Tugendhat pro inscenaci hry W. Allen – Bůh v režii V. Morávka(2014), nebo v tomtéž roce scénu v prostoru digitária brněnské hvězdárny ke hře Ondřeje Novotnýho Divnej Brouk aneb kdo zabil Johna Lennona (režie V. Morávek).

Repertoár