MENU

Marie Veselá

Přijala po absolutoriu pražské konzervatoře nejdříve angažmá v Hudebním divadle v Karlíně, kde nastudovala v krátké době řadu významných rolí českého i světového operetního repertoáru mezzosopránového oboru, které jí umožnily rychle umělecky vyzrát po stránce pěvecké i herecké. Sólistkou opery ND je od roku 1969. Uplatnila se zde stejně v operách českých (především Záviš v Čertově stěně, Panna Róza v Tajemství, Ježibaba v Rusalce, Káča v Čertovi a Káče, Vlasta v Šárce, Buryjovka v Její pastorkyni) jako v operách světových (titulní role v Carmen, Magg ve Falstafovi, Eboli v Donu Carlosovi, Olga v Eugenu Oněginovi, Pavlína v Pikové dámě, Cherubín ve Figarově svatbě, Dorabella v Cosě fan tutte, Floshilde ve Zlatu Rýna aj.). Velmi často se uplatňuje na koncertních pódiích, zejména v kantátové tvorbě Bacha, Pergolessiho, Beethovena, Verdiho, Dvořáka, Nováka, Janáčka, Schulhoffa, Hurníka. Věnuje se i písňové tvorbě - vedle cyklů Schubertových, Schumannových a Mahlerových interpretuje též písně Mozartovy a Brittenovy, zároveň je i propagátorkou současné písňové tvorby (zvláště I. Hurníka a J. F. Fischera). Často vystupuje též v zahraničí jak se zájezdy opery Národního divadla (Moskva, Petrohrad, Benátky, Bologna, Seville, Madrid), tak v rámci vlastních uměleckých turné (Bulharsko, Francie, Sýrie, Libye a Spojené arabské emiráty). V poslední době interpretuje často na koncertech chrámové hudby díla starých mistrů. V Národním divadle zpívá Ježibabu v Rusalce, Lotinku v Jakobínu, Hátu v Prodané nevěstě, Alisu v Lucii z Lammermooru a Curru v Síle osudu.

Repertoár