MENU

John Fiore

Dirigent

Narodil se v New Yorku. Své první vzdělání v oblasti hudby získal od svých rodičů – otce klavíristy a sbormistra a matky zpěvačky. Po přesídlení do Seattlu se začal učit hrát na klavír, violoncello a další strunné nástroje. Profesionální hudební činnost zahájil ve čtrnácti letech jako klavírista a korepetitor při přípravě Wagnerovy tetralogie Prsten Nibelungův v Seattle Opera. Své hudební vzdělání završil na newyorské Eastman School of Music.
V roce 1981 se stal členem souboru opery v Santa Fe a následně začal asistovat dirigentům tří významných amerických scén – San Francisco Opera, Chicago Lyric Opera a Metropolitan Opera New York. V roce 1986 přesídlil do Evropy jako asistent dirigenta Zubina Mehty při nastudování Wagnerových Mistrů pěvců norimberských ve Florencii. Následně asistoval Danielu Barenboimovi při uvedení Wagnerova Tristana a Isoldy na Bayreuther Festspiele, kde se poté podílel na inscenaci Parsifala a v roce 1988 na nové inscenaci Prstenu Nibelungova v režii Harryho Kupfera. V tomto období asistoval také Leonardu Bernsteinovi. Svou vlastní dirigentskou kariéru zahájil nastudováním Gounodova Fausta a Markétky roku 1986 v San Francisco Opera.
Od roku 1990 působí na mezinárodní scéně také v oblasti symfonické hudby. Soustavně buduje svůj symfonický repertoár i vztahy s předními světovými orchestry. Patří k nim Los Angeles Philharmonic, Boston Symphony, Minnesota Orchestra, New York Chamber Symphony, Seattle Symphony, Toronto Symphony a evropská tělesa Dresden Staatskapelle, Bamberger Symphoniker, Gürzenich Orchester, Orchester Rheinland-Pfalz, Orchestra del Teatro Comunale di Firenze, Accademia Nazionale di Santa Cecilia v Římě, Orchestre National de Lyon, Orchestre Philharmonique de Montpellier nebo Orchestra Radio Svizzera Italiana.
V současné době slaví John Fiore svou jubilejní desátou sezonu jako šéfdirigent Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu-Duisburgu. Diriguje zde mj. nové inscenace Straussovy opery Žena beze stínu, Dvořákovy Rusalky, Debussyho Pelléa a Mélisandy, Janáčkovy opery Z mrtvého domu a znovuuvedení Verdiho Dona Carlose a Wagnerova Prstenu Nibelungova.
Po osm sezon zastával souběžně také post hudebního ředitele orchestru Düsseldorfer Symphoniker, se kterými se sezonou 2007/2008 rozloučil vysoce oceňovaným provedením Mahlerovy 8. symfonie.
V roce 2005 započala jeho spolupráce s pražským Národním divadlem, kde nastudoval mimořádně náročný, a v dějinách této scény vůbec prvně uvedený, kompletní Wagnerův Prsten Nibelungův. Od té doby se do Prahy pravidelně vrací – nastudoval zde Pucciniho Děvče ze Západu (2007) a v rámci Pražského jara uvedl s orchestrem ND koncertně vlastní verzi Wagnerova Ringu beze slov. V sezoně 2008/2009 hudebně nastuduje novou inscenaci Čajkovského Evžena Oněgina.
John Fiore je pravidelným hostem mnoha prestižních evropských i amerických operních scén. Patří k nim mj. Metropolitan Opera v New Yorku, kde řídil např. první uvedení Dvořákovy Rusalky v historii MET (v hlavní roli s Gabrielou Beňačkovou), dále řadu představení Verdiho oper Aida, La traviata, Maškarní ples, Pucciniho Bohémy, Madame Butterfly a Tosky nebo Bizetovy Carmen. V Německu hostuje v Bayerische Staatsoper v Mnichově, Sächsische Staatsoper v Drážďanech, v Oper der Stadt Köln a dalších.
V posledních sezonách se hojně věnuje opernímu dílu 20. a 21. století, které v jeho repertoáru zastupují opery Leoše Janáčka (Její pastorkyňa, Z mrtvého domu, Příhody lišky Bystroušky, Káťa Kabanová), Albana Berga (Lulu), nebo nová díla, které uvedl ve světové premiéře – Madame Mao skladatele Brighta Shenga (Santa Fe Opera, 2003) nebo opera Vipern (Zmije) Christiana Josta (Deutsche Oper am Rhein, 2005).


Aktualizace: leden 2009

Repertoár