MENU

Jana Preková

Po studiích na Střední umělecko-průmyslové škole v Praze vystudovala scénografii na DAMU (absolvovala v roce 1983).
Přesto, že nenastoupila do žádného trvalého angažmá, spolupracuje jako kostýmní výtvarnice nebo scénografa s mnoha našimi divadly. Nejprve to bylo Divadlo Na okraji v Praze a brněnské Divadlo Na provázku. Její spolupráce s režisérem J. A. Pitínským začala už v době jeho působení v Ochotnickém kroužku v Brně na jeho představeních Ananas a Matka, navrhovala kostýmy pro jeho inscenaci Osm a půl /a půl/ a Její pastorkyni ve Zlíně, pro Oidipa krále v HaDivadle, pro Evangelium svatého Lukáše v Divadle Na provázku a Spřízněné volbou v Dejvickém divadle. Soustavná je také její spolupráce s režisérem Janem Nebeským – od roku 1983 se jako scénografka či kostýmní výtvarnice podílela mimo jiné na jeho Strži (Divadlo Disk), na Sluhovi dvou pánů a Příhodném místu v Divadle v Řeznické, v Divadle Komedie to byly mimo jiné jeho inscenace Konce hry, Sonáty duchů, Hamleta, Stavitele Solnesse, Marty, Miriam, Hamleta II, Kabaretu Ivan Blatný, v Divadle Na zábradlí např. JE SUiS, Z cizoty, Arnie má problém, Blanche a Marie. Z její tvorby pro další režiséry připomeňme z poslední doby např. inscenaci Taťka střílí góly (2009) v Divadle P. Bezruče v Ostravě (rež. M. Františák), Věc Makropulos (2009) v hradeckém Klicperově divadle (rež. V. Herajtová) a Revizora (2010) v brněnském Národním divadle (rež. I. Rajmont) atd. Podílela se i na Nebeského televizní inscenaci Písař Bartleby (podle H. Melvilla) a je spoluautorkou kostýmů pro film Vyhnání z ráje (rež. V. Chytilová).
V Národním divadle také není žádným nováčkem. Už v roce 1987 byla autorkou výpravy pro Behanovu hru Rukojmí režiséra Nebeského, pro kterého zde později navrhovala kostýmy k Schillerově hře Úklady a láska (2004) a Molierovu Donu Juanovi (2008), jako kostýmní výtvarnice setu podílela na Pitínského inscenacích Durchova Bloudění (1998), Maryši (1999) bratří Mrštíků, Vančurovy Markéty Lazarové (2002), Němcové Babičky (2007) a Smetanovy opery Dalibor (2001). Spolupracovala zde i s dalšími režiséry – např. s Ivanem Rajmontem na Shakespearově Antoniovi a Kleopatře (1999) a s Michalem Dočekalem na projektu Beckettovy a Mihalovicovy Poslední pásky (2003).
Působí pedagogicky na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně, kde vede Ateliér tělového designu.

Repertoár