MENU

Enikő Eszenyi

Po absolvování studií herectví na Divadelní a filmové akademii v Budapešti (1983) byla přijata do budapešťského divadla Vígszínház, jednoho z nejprestižnějších a největších divadel v Maďarsku. Od února 2009 byla jmenována uměleckou ředitelkou tohoto divadla. První její režií byla Büchnerova Leonce a Lena v Budapešťském komorním divadle, která získala sedm cen na Maďarské divadelním festivalu 1991 a zůstala na repertoáru pět let. V roce 1992 nastudovala West Side Story, za níž obdržela cenu za nejlepší režii. Její inscenace Kleistovy Katynky z Heilbronnu byla kladně přijata kritiky i diváky. První shakespearovskou inscenací bylo Jak se vám líbí ve Slovenském národním divadle v roce 1996, za kterou získala cenu za nejlepší režii na Mezinárodním festivalu divadelní Nitra. O pět let později byla nominována na stejnou cenu za adaptaci Antonia a Kleopatry, kterou inscenovala ve Slovenském národním divadle. Pro Národní divadlo vytvořila v letech 1999-2001 tři shakesperovské inscenace - Mnoho povyku pro nicKomedie omylů a Večer tříkrálový - a inscenaci hry Vladařka závist aneb Zahradníkův pes  (2005) Lope de Vegy. V roce 2003 režírovala v Divadle Bez zábradlí hru I. Örkényho Rodina Tótů. V roce 2004 inscenovala v Arena Stage ve Washingtonu Brechtovu hru Muž jako muž. V roce 2014 inscenovala v bratislavské Aréně hru D. Ivese Venuši v kožichu a v roce 2015 Albeeho Kdo se bojí Viginie Woolfové? v Petrohradu. Mezitím režírovala ve Vígszínház a v Pesti Színház, Grumbergův Krejčovský salón, Ostrovského I chytrák se spálí, Vinterberg-Rukov-Hansenovu Rodinou slavnost, Beaumarchaisovu Figarovu svatbu, Šumaře na střeše, McCoyovo Koně se přece střílejí, T. Lettsův Srpen v zemi indiánů, oceněný kritikou a úspěchem na Maďarském divadelním festivalu. V roce 2009 režírovala ve Vígszínház Shakespearova Othella, který byl uveden také na mezinárodním divadelním festivalu v Soulu. Její nejnovější inscenací v domovském divadle je Shakespearův Romeo a Julie, která se stala nejnavštěvovanější shakespearovskou inscenací posledních sezon v Maďarsku. Dále nastudovala Stephensův Punk Rock, Levinovo Ti, co si balí kufry, Nestroyova Lumpacivagabunda a Nádasovo Setkání. Jako herečka účinkovala v mnoha hlavních rolích, jako jsou Lady Ann, Lady Macbeth, Kleopatra, Rosalinda, Viola, Kordelie a Šašek (Král Lear), Jana (Shaw: Svatá Jana), Nasťa (Gorkij: Na dně), Blanche (Williams: Tramvaj do stanice touha), Margaret (Williams: Kočka na rozpálené plechové střeše), Alison (Osborne: Ohlédni se v hněvu), Nora (Ibsen: Domeček pro panenky), za posledně jmenovanou byla zvolena nejlepší herečkou na Maďarském divadelním festivalu. Její současné role jsou Annette (Y. Reza: Bůh masakru), Šira (H. Galron: Mikev), Herečka (F. Molnár: Gardový poručík), Šen Te – Šuej Ta (B. Brecht: Dobrý člověk ze Sečuanu), za níž získala cenu Nejlepší herečka v hlavní roli na Maďarském divadelním festivalu a Cenu maďarských divadelních kritiků. S úspěchem hrála více než 25 filmových rolích a vystupovala v pěti sólových pořadech. Byla vyznamenána několika maďarskými státními cenami, mj. Cenou Jászai Mari, Zasloužilým umělcem a Kossuthovou cenou (2001), nejprestižnějším maďarským oceněním. Získala Řád za zásluhy Maďarské republiky. V roce 2010 byla jmenována ambasadorkou maďarské kultury. Inscenace Rossiniho Popelky je jejím debutem v Opeře Národního divadla.



Foto: Daniel Dömölky

Repertoár