Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Biografie

Režisér Dominik Neuner se narodil v Basileji. Roku 1973 přesídlil do Stuttgartu, kde absolvoval herectví na Státní vysoké hudební a divadelní škole. Jeho kariéra herce a asistenta režie začala roku 1976 ve Státním divadle ve Stuttgartu a v Divadle města Heidelberg. Roku 1978 byl jako dramaturg, režisér a herec angažován Württembersgským zemským divadlem v Esslingenu. Pohostinské režie činohry jej brzy vedly také do Cách, Luxemburgu, Saarbrückenu, Basileje a Lucernu. Jako pedagog působil na vysokých školách ve Stuttgartu, Esslingenu a Maastrichtu. V letech 1985–1988 byl Dominik Neuner hlavním režisérem činohry Městského divadla ve Würzburgu. Díky svému hudebnímu vzdělání působil od roku 1990 jako operní režisér v Maastrichtu, Amsterodamu, Rotterdamu a v Praze, kde ve Státní opeře Praha nastudoval novou inscenaci Verdiho Otella  (premiéra 15. 11. 1991), dále v Innsbrucku, Řezně, Braunschweigu, Kielu a Münsteru; na těchto scénách inscenoval díla Verdiho, Wagnera, Pucciniho, Čajkovského, R. Strausse a B. Brittena. Roku 1996 byl povolán do funkce operního ředitele Hessenského státního divadla ve Wiesbadenu. Zde vzbudil pozornost především svými inscenacemi Mozartovy Kouzelné flétny, Korngoldova Mrtvého města, Salome a Rosenkavaliera  Richarda Strausse, dále Weberova Čarostřelce, Pucciniho Turandot, Donizettiho Marie Stuartovny a Prokofjevova Hráče. Jeho produkce Prince z Homburgu  Hanse Wernera Henzeho, Wagnerova Tannhäusera a světová premiéra opery Gerharda Stäblera CassandraComplex byly uvedeny také v rámci Mezinárodního májového festivalu. Kromě toho režíroval v Brémách Mascagniho aktovku Sedlák kavalír a Leoncavallovy Komedianty (1998) a rovněž Pucciniho Bohému (2002). Dlouholetá spolupráce s dirigentem Toshijukim Kamiokou, scénickými výtvarníky Rolandem Aeschlimannem a Hansem Dieterem Schaalem a s dramaturgy Norbertem Abelsem a Margit Porembovou pokračovala v Bádenském státním divadle Karlsruhe Hoffmannovými povídkami J. Offenbacha (2003), Čajkovského Mazeppou (2006), Pucciniho Manon Lescaut (2008) a ve Wuppertalu Čajkovského Pikovou dámou (2006). V tomto období vznikly mj. také produkce, které D. Neuner vytvořil jako režisér a scénograf pro Zemské divadlo v Linci (Peter Grimes, Káťa Kabanová, Veselé paničky windsorské) a ve Státním divadle v Kasselu (Elektra a Trubadúr). Roku 2010 obnovil Dominik Neuner spolu s dirigentem Toshijukim Kamiokou, scénickým výtvarníkem Hansem Dieterem Schaalem a kostýmní výtvarnicí Marií-Luisou Strandtovou vysoko ceněnou inscenaci Pucciniho Turandot v Saarbrückenu. V letech 1993–2009 byl jako režisér, výtvarník a umělecký šéf pracovně těsně spjat s Hradními slavnostmi města Freudenberg nad Mohanem, kde v devíti sezonách uskutečnil devět světových premiér. Vyhrocená témata z místní historie, která současní autoři přeložili do dnešní doby, si brzy nalezla publikum i mimo vlastní region. Kromě esejí a přednášek k otázkám recepce hudebního divadla vyšly v letech 1991/1992 Neunerovy biografie Mozart na cestách a Rossini. Následovaly německé překlady Rossiniho oper Kalif z Bagdádu a La Gazzetta  (Noviny). Od roku 2002 je Dominik Neuner profesorem na Vysoké hudební a divadelní škole v Hamburku.

Aktualizace: leden 2013