Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

David Radok

Biografie

Narodil se v Praze. Otec Alfréd Radok byl významným divadelním a filmovým režisérem. Po sovětské invazi v roce 1968 emigrovala rodina do Švédska. Po řadě různých divadelních profesí se od roku 1980 věnuje režii, převážně ve Skandinávii. Inscenoval řadu oper od raného baroka po současnost. Jeho spolupráce s italským dirigentem Giancarlem Andrettou trvá již od roku 2003, kdy spolu inscenovali v kodaňské Královské opeře Rossiniho Cestu do Remeše. V roce 1991 poprvé pracoval v Praze na inscenaci Mozartova Dona Giovanniho, jíž bylo po kompletní rekonstrukci znovuotevřeno Stavovské divadlo. V Národním divadle také inscenoval Šostakovičovu Lady Macbeth Mcenského újezdu a Bergova Vojcka. Spolu s Josefem Kroutvorem je autorem libreta a hry Popis jednoho zápasu, kterou také režíroval v Divadle Na zábradlí a GöteborgsOperan. S malířem a sochařem Ivanem Theimerem spolupracoval na řadě oper, např. na Rossiniho Lazebníku sevillském pro festival v Aix‑en‑Provence. V roce 2008 režíroval první uvedení hry Václava Havla Odcházení v Divadle Archa. Z Janáčkových oper režíroval ve Skandinávii několikrát Její pastorkyňu a Z mrtvého domu. Pro festival Janáček Brno 2014 nastudoval se souborem Janáčkovy opery Národního divadla Brno Věc Makropulos. Inscenace byla koprodukčním představením s GöteborgsOperan, která ji uvedla v sezoně 2015/16. V rámci koprodukční spolupráce brněnské opery s göteborskou vznikl dvojprogram složený ze Tří fragmentů z Juliette B. Martinů a Poulencova Lidského hlasu (2019). Na jaře 2015 připravil Schönbergovo Očekávání a Bartókův Modrovousův hrad pro GöteborgsOperan, dalším titulem pro tento dům byl opět dvojprogram spojující tentokrát Pucciniho Gianniho Schicchiho se Sedmi smrtelnými hříchy K. Weilla. V roce 2017 režíroval novodobé uvedení Vivaldiho opery Arsilda ve spolupráci s orchestrem Collegium 1704. V roce 2020 nastudoval s brněnským souborem světovou premiéru opery M. Ivanoviće Monument, pro niž napsal libreto. V roce 2021 nastudoval pro Národní divadlo Brno Brittenova Petera Grimese a v roce 2023 Straussovu Salome. Kromě Janáčka k jeho oblíbeným operním skladatelům patří Britten, Šostakovič, Berg, Rossini, Händel a Gluck. Mimo operu má rád Bacha a Beatles. Ve volných chvílích se věnuje hře na kytaru, výtvarné práci, občas i scénografii.