MENU

David Radok

Narozen roku 1954 v Praze, v roce 1968 odešel s rodiči do Švédska. Je synem režiséra Alfréda Radoka. Po ukončení studií prošel řadou divadelních profesí. Byl statistou, kustodem, kulisákem a asistentem režie.
V roce 1980 režijně debutoval Menottiho inscenací Medium na scéně Götebogské opery, kde později nastudoval i Bohému, Únos ze serailu, Cestu prostopášníka, Z mrtvého domu, Macbet apod. David Radok režíroval řadu oper v Královském divadle v Kodani, hostuje též ve Stockholmu, Oslu, Helsinkách a v dalších divadlech ve Švédsku.
Na svém kontě má více než padesát režijních prací, zahrnujících díla od ranného baroka až po současnost. Z nich jmenujme např. Dido a Aeneas, Ifigenie na Tauridě, Cesta do Remeše, Rigoletto, La traviata, Roméo et Juliette, Její pastorkyňa, Peter Grimes, Modrovous a Vojcek. Kromě oper režíruje i činohru např. Euripidovy Trójanky, nebo Bulgakovova Molièra.
Počátkem devadesátých let se David Radok vrátil do Československa. Ve Stavovském divadle inscenoval Mozartova Dona Giovanniho a Kouzelnou flétnu, ale nadále režijně působí na švédských operních scénách. Inscenace Lady Macbeth Mcenského újezdu z r. 2000 v Národním divadle je třetím Radokovým setkáním s touto Šostakovičovou operou. Předešlé inscenace nastudoval roku 1984 v Göteborgu a r. 1990 v Kodani. U nás byla ještě v roce premiéry oceněna v anketě kritiků, kterou pořádají každoročně Divadelní noviny, jako nejlepší inscenace roku 2000. V r. 2001 nastudoval v Národním divadle novou inscenaci Kouzelné flétny a v koprodukci s Operou Göteborg premiéru Vojcka (Wozzecka) Albana Berga, kterou poprvé uvedl na této švédské scéně v r. 1998.

Repertoár