MENU

Boris F. Kudlička

Host Opery

Boris Kudlička patří k nejvýznamnějším slovenským scénografům a kostýmním výtvarníkům. Rodák z Ružomberoka studoval scénografii na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Bratislavě (1990–1996) a po absolutoriu pokračoval ve studiu na Minerva Akademii výtvarných umění v Groningenu. V roce 1995 se stal asistentem prof. Andrzeje Kreutz Majewského v Polské národní opeře – Velkém divadle ve Varšavě. Od roku 1996 pracuje ve svobodném povolání a věnuje se především scénografii pro operní inscenace.


Boris Kudlička pravidelně spolupracuje s renomovanými evropskými režiséry, nejčastěji – od roku 1999 – s Mariuszem Trelińskim. Spolu jsou podepsáni pod úspěšnými inscenacemi oper jako Madama Butterfly (Puccini), Král Roger (Szymanowski), Otello (Verdi), Don Giovanni (Mozart), Evžen Oněgin (Čajkovskij), Piková dáma (Čajkovskij), Andrea Chénier (Giordano), Bohéma (Puccini), Orfeo ed Euridice (Gluck), Boris Godunov (Musorgskij), Jolanta (Čajkovskij), Aleko (Rachmaninov), La traviata (Verdi), Turandot (Puccini), Bludný Holanďan (Wagner) a Manon Lescaut (Puccini). Většinu z nich vytvořili pro Polskou národní operu a řada z těchto inscenací byla poté představena ve významných operních domech v Bruselu, Berlíně, Moskvě, Petrohradě, Tel Avivu, Washingtonu, Los Angeles, Bratislavě, Valencii a také na festivalech v Edinburghu, Hong Kongu, Tokiu a Baden Badenu. V sezoně 2014/2015 oba umělci uvedou v newyorské Metropolitní opeře Čajkovského Jolantu a Bartókův Modrovousův hrad.


Brittenovou Smrtí v Benátkách se započala spolupráce Borise Kudličky s britským režisérem Keithem Warnerem, jež pokračovala realizací Leara Ariberta Reimanna a Bouře Thomase Adèse (Opera ve Frankfurtu), Verdiho Simona Boccanegry a Wagnerova Tannhäusera (Opera National du Rhin ve Štrasburku), Mozartovy Figarovy svatby (Polská národní opera) a Ďáblů z Loudunu Krzysztofa Pendereckého (Královská dánská opera v Kodani). S americkým režisérem Dalem Duesingem vytvořil pro Operu Frankfurt inscenaci Rossiniho Cesty do Remeše, Brittenova Zneuctění Lukrécie a Offenbachových Hoffmannových povídek, pro Nationale Reiseopera v Enschede Cherubiniho Medeu a Bachovy Janovy pašije, pro Stadttheater v Bernu Humperdinckovu Perníkovou chaloupku a pro Státní operu Berlín Chabrierovu L‘étoile.


Profesní zájmy Borise Kudličky se neomezují pouze na operu. Navrhuje scény také pro film, divadlo a koncerty a také pro světové výstavy. Spolu s Andrzejem Kreutz-Majewskim navrhl podobu polského pavilónu na Expu 2000 v Hannoveru. Na světové výstavě Expo 2010 v Šanghaji získal stříbrnou medaili (společně s WWWA Architekti) za expozici polského pavilónu. O rok později se stal partnerem WWWA a od té doby společně vytvořili řadu interiérů a expozic v Polsku i zahraničí. Boris Kudlička získal několik významných ocenění. V roce 2005 byl poctěn Polským institutem Divadelní cenou za scénografii k Shakespearovu dramatu Richard II. v Polském národním divadle. V roce 2006 mu byl udělen řád ministra kultury Polské republiky Gloria Artis za zásluhy o kulturu. Na Slovensku vyhrál cenu Dosky za nejlepší scénografii pro balet Henricha Leška Rasputin v roce 2004 a pro Gluckovu operu Orfeo ed Euridice v roce 2008 a o rok později mu byla udělena Cena Nadace pro umění Tatra banky za stejnou produkci. Boris Kudlička obdržel také zlatou medaili na Pražském Quadriennale v roce 2007 a v roce 2008 byl jmenován generálním komisařem Pražského Quadriennale 2011. Vyučuje design na Akademii výtvarných umění ve Varšavě, kde v roce 2012 obdržel titul Ph.D.


 

Více o umělci

Repertoár