Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).
Boris Eifman

Boris Eifman

Biografie

Rodák ze Sibiře, absolvoval baletní oddělení Leningradské konzervatoře. Roku 1977 založil vlastní soubor – leningradský Nový balet, který dnes znají miliony diváků pod názvem Sanktpetěrburské státní akademické divadlo baletu Borise Eifmana. Koncepce Nového baletu byla poměrně odvážná: vznikl jako autorské, režisérské divadlo a experimentální laboratoř jediného choreografa.
Již první představení souboru – Dvojhlas a Bumerang – znamenala pro divadlo divácký úspěch a přiměla kritiky otevřít téma nových trendů v ruském baletním umění. Stoupenci tradiční baletní školy se zprvu zdráhali autoritu mladého choreografa uznat, avšak novátorský přístup k výběru dramaturgického materiálu a hudby, stejně jako odvážné plastické ztvárnění zajistily Borisi Eifmanovi reputaci choreografického disidenta.
V období od konce 70. let do počátku 80. let minulého století se v Eifmanově divadle rodí vlastní přístup k tvorbě repertoáru. Náměty baletních představení se stále častěji inspirují díly světové klasické literatury: Souboj, Idiot, Bláznivý den aneb Figarova svatba, Legenda, Večer tříkrálový, Mistr a Markétka, Vrazi a další.
Soubor si díky mimořádně plastickým postupům podmaňuje západní publikum. Jedna z předních amerických tanečních kritiček, Anna Kisselgoff, označuje Borise Eifmana za předního žijícího baletního mistra: „Baletní svět, pátrající po hlavním choreografovi, jej může přestat hledat. Již byl nalezen – je jím Boris Eifman.“
Eifmanův baletní soubor si získal srdce milovníků tanečního umění v severní i jižní Americe, Evropě, Asii i Austrálii díky takovým představením jako Čajkovskij, Já – Don Quijot, Rudá Giselle, Ruský Hamlet, Anna Kareninová, Racek, Oněgin, Rodin, Odvrácená strana hříchu či Requiem. Repertoár divadla tvoří více než 40 inscenací.
Eifmanova neutuchající snaha o vtažení diváků do nevyčerpatelného světa lidských vášní, vytvoření živých duchovních spojnic s publikem či ohromení diváků výrazností a dynamikou plastického jazyka – to vše předznamenalo úspěch, jenž v průběhu několika desetiletí sklízí představení tohoto souboru na předních světových scénách.
Důležitá etapa v životě Borise Eifmana se začala psát v roce 2013, kdy byli přijati první studenti do Eifmanovy taneční akademie.
V nejbližší budoucnosti bude v Sankt Petěrburgu z iniciativy Borise Eifmana otevřen multifunkční Palác tance, jako jedno ze světových center tanečního umění.