MENU

Arnošt Goldflam

Po maturitě na jedenáctiletce studoval lékařskou fakultu, po přerušení se živil jako dělník; pracoval i jako technický úředník a rozpočtář. Snil o tom, že bude výtvarníkem a této činnosti se také se střídavými úspěchy (občasné výstavy a realizace) i věnoval. V letech1972-77 ale vystudoval režii na brněnské JAMU. Během studií režíroval a hrál v někdejším Divadle X v Brně (Román bez lhaní, Rudá jízda podle I. Babela) a hrál menší role v Divadle Na provázku. Po studiích působil téměř dva roky ve Večerním Brně, odkud utekl. Jeho cesta vedla do Prostějova, kde v té době vznikalo Hanácké divadlo (později HaDivadlo). Na profilování tohoto divadla se významně podílel jako režisér, herec a autor (i po přesídlení souboru do Brna r. 1985) až do roku 1993. Režijně tu připravil řadu inscenací – např. Panoptikum, Lidskou tragikomedii, Proces, Idiota, Návrat ztraceného syna, Útržky z nedokončeného románu, Bylo jich pět a půl, Gumu, Dcery národa, Písek, Záhadné povahy atd. Od roku 1993 nebyl asi deset let ve stálém angažmá. Jako režisér i jako herec hostoval na různých scénách – v Praze např. režíroval v Divadle Na zábradlí, ve Studiu Ypsilon, Dejvickém divadle, v Divadle v Dlouhé, v brněnském Národním divadle, v hradeckém Klicperově divadle, pokračovala jeho občasná spolupráce s HaDivadlem atd.; režíroval také v Německu, Rakousku a Polsku. V současné době je už druhou sezonu angažován jako režisér v Klicperově divadle v Hradci Králové. Nadále však spolupracuje i s dalšími divadly. Je autorem asi třiceti dramatizací a téměř stejného počtu původních her (z toho se mu asi dvě podařilo nenávratně ztratit), některé vyšly tiskem, řada z nich byla přeložena do cizích jazyků (do němčiny, angličtiny, dánštiny, finštiny a polštiny). Mezi jeho nejznámější hry patří např.: Biletářka, Dámská šatna, Já je někdo jiný, Modrá tvář, Písek, Ředitelská lóže, Sladký Teresienstadt, Ženy a panenky či hra Smlouva, která byla uvedena v Divadle Kolowrat. Vedle divadelní činnosti má na svém kontě i řadu úspěšných filmových a televizních rolí, v TV uvádí svůj pravidelný, už několikaletý kulturní magazín Za dveřmi je A. G. V neposlední řadě je nutné připomenout i jeho pedagogické působení na JAMU (režie, autorská tvorba).

Repertoár