MENU

Anja Silja

host opery Národního divadla
Sopranistka Anja Silja se narodila v Berlíně. Zpěv začala studovat již v šesti letech a v deseti poprvé vystoupila v městském Paláci Titania. Byl to začátek její dlouhé a významné kariéry jak domácí, tak zahraniční. Na operním jevišti debutovala v šestnácti letech jako Rosina v Rossiniho Lazebníku sevillském. V roce 1960 byla pozvána do Bayreuthu, kde debutovala v roli Senty v opeře Bludný Holanďan, a až do roku 1967 zde vystupovala v inscenacích Wielanda Wagnera. Zpívala Alžbětu a Venuši (Tannhäuser), Evu (Mistři pěvci Norinberští), Elsu (Lohengrin) a Freiu (Zlato Rýna) - role, ve kterých vystoupila ve většině operních domů na celém světě. Od začátku kariéry byl její repertoár široký a různorodý a obsahoval takřka všechny operní sopránové role. Vysoce oceňována byla její Emilia Marty v Janáčkově Věci Makropulos, kterou zpívala ve Vídni, Curichu, Barceloně, Aix-en-Provence, Hamburgu nebo na Festivalu v Glyndebourne. V Glyndebourne a v Curichu zpívala také Elsu (Lohengrin) a Kostelničku (Její pastorkyňa); Chůvu v Straussově opeře Žena bez stínu zpívala v Curichu, Vídni a Paříži; Straussovu Salome v Covent Garden, Hamburgu a Chicagu. Z dalších oper zpívala Schönbergovo Očekávání a Sedm smrtelných hříchů od Kurta Weilla v New Israeli Opera a Stuttgartu; Bergovu Lulu v Düsseldorfu. V New Yorku hostovala jako Emilia Marty, v Covent Garden jako Kostelnička, pod taktovkou Simona Rattla zpívala s Berlínskou filharmonií koncertně druhé jednání Její pastorknyně.
Anja Silja spolupracovala s mnoha významnými dirigenty celého světa, mezi nimi jsou Bruno Bartoletti, Karl Böhm, Pierre Boulez, Silvain Cambreling, André Cluytens, Andrew Davies, Christoph von Dohnanyi, Otto Klemperer, Hans Knappertsbusch, Antonio Pappano, Simon Rattle, Wolfgang Sawallisch, Georg Solti a Franz Welser-Möst.
K produkcím z poslední doby a budoucím patří např. role Klytaimnestry v Straussově Elektře (Cincinnati), v Ženevě a Aix vystoupí v Schönbergově Měsíčním Pierrotovi, Sedm smrtelných hříchů bude zpívat v Evropě a Americe, dále jsou to koncertní provedení Elektry (Berlín, Londýn), Její pastorkyňa (Berlín), Poulencovy Dialogy Karmelitek (Hamburg, Miláno), role Herodia v Straussově Salome a Hraběnka Geschwitzová v Berogě Lulu (Paříž).
Její rozásáhlá diskografie obsahuje mimo jiné nahrávku Bludného Holanďana, Lohengrina, Tannhäusera, Prstenu Nibelungova (role Fricky), Lulu, Wozzecka, Očekávání, Věci Makropulos, a většinu díla Kurta Weilla.

Repertoár