MENU

Alexander Katsapov

První sólista Baletu Národního divadla

Narodil se v dnešním Petrohradě, vystudoval Ruskou baletní akademii A. Vaganovové, poté byl v letech 1993–1996 v angažmá ve Státním akademickém divadle Musorgského. Zde mimo jiné tančil Alberta v Giselle, Modrého ptáka ve Spící krasavici, Prince v Louskáčkovi, Romea a Merkucia v Romeovi a Julii, Jamese v La Sylphide či titulní roli v Petruškovi
Od sezony 1997–1998 se stal sólistou Národního divadla v Praze a v roce 2003 byl jmenován prvním sólistou. Stejnou měrou uplatňuje jak výtečnou klasickou techniku, tak ojedinělé nadání pro ztvárnění charakterních rolí. 
K jeho největším úspěchům klasického repertoáru patří role Princů v Labutím jezeře, Louskáčkovi aŠípkové Růžence, Romeo a Merkucio v baletu Romeo a Julie, Abdérachman v Raymondě, Albert v baletu Giselle anglického choreografa Christophera Hampsona, Carabosse v Šípkové Růžence Javiera Torrese nebo v baletech Augusta Bournonvilla La Sylphide (James) a Napoli (Gennaro). Tančí také Otroka v Pas de troisz baletu Korzár.
Smysl pro ztvárnění charakterních rolí projevil již v inscenacích Libora Vaculíka v 90. letech: jako Liftboy-Smrt v představení Isadora Duncan – příběh slavné tanečnice, Johannes Friedemann v tanečním dvojvečeru Malý pan Friedemann / Psycho, I. kabaretiér v představení Někdo to rád… nebo jako Alfonso Aragonský v hudebně-tanečním příběhu Lucrezia Borgia. S Liborem Vaculíkem spolupracoval také na roli Fausta ve stejnojmenném baletu z roku 2010 nebo v roce 2014 na ztvárnění velké tanečně-dramatické hlavní role ve Vaculíkově baletu Valmont.
Ze současného světového repertoáru zatím vzbudily největší pozornost jeho výkony v choreografiích Jiřího Kyliána Dítě a kouzla, Sinfonietta, Polní mše,Návrat do neznámé země, Petite Mort a sólové party ve složených baletních večerech Amerikana, Motýlí efekt, Zpěvy země, Rodinné album, Mozart? Mozart!, Česká baletní symfonie I. a II., Extrém, Svěcení jara a Moonshine. Tančí např. v  choreografiích George Balanchina Čajkovskij, Pas de deux a Theme and Variations, Christophera Bruce Rooster, Williama Forsytha In The Middle Somewhat Elevated. 
Na premiéře Amerikany II v lednu 2002 tančil po boku Darii Klimentové Oidipa v Tetleyho choregrafii Sphinx a za svůj výkon si vysloužil nadšené ohlasy odborné kritiky. Byl vynikající Don José v Carmen Matse Eka, tančil v hlavních rolích v baletech světoznámého choreografa Johna Cranka Zkrocení zlé ženy a Oněgin, divákům se také představil jako Ďábel v nové verzi baletu Louskáček – Vánoční příběh a  Rodrigo v Othellovi choreografa Youriho Vàmose, Jiřík v dětském baletu Zlatovláska  a Mistr v baletu Čarodějův učeň Jana Kodeta, Princ v Popelce choreografa Jeana-Christopha Maillota. 
V představeních z dílny Petra Zusky Ibbur aneb Pražské mystérium ztvárnil postavu Já / pacient na psychiatrii a v Brel – Vysockij – Kryl / Sólo pro tři velmi sugestivně zatančil hlavní mužskou roli (nominace na Cenu Komerční banky). V roce 2014 ztvárnil také v Zuskově inscenaci Romea a Julie stěžejní roli pátera Lorenza.
V roce 1995 získal 2. cenu na mezinárodní soutěži Sanlam v jihoafrické Pretorii. V roce 2002 dostal Cenu Thálie za ztvárnění postavy Cara v baletu Ivan Hrozný choreografa a režiséra Libora Vaculíka a o rok později byl nominován na Cenu Thálie za roli Petruchia v baletu Zkrocení zlé ženy. Za rok 2003 obdržel hlavní cenu Philip Morris Ballet Flower Award, která je u nás udělována nejlepšímu baletnímu umělci v oboru klasický tanec.
Alexandre Katsapov pravidelně hostuje v baletu Národního divadla v Brně a Bratislavě, účastní se řady turné a festivalů (Německo, Španělsko, Finsko, Itálie, Estonsko, Portugalsko, Malta, Rusko, Taiwan, USA).


 


 

Repertoár