MENU

Alexander Katsapov

První sólista Baletu

Narodil se v bývalém Leningradě – dnešním Petrohradě, kde žil až do svých dvaceti let. Vystudoval Ruskou baletní akademii A. Vaganovové, poté byl v letech 1993–1996 v angažmá ve Státním akademickém divadle Musorgského. Zde mimo jiné tančil Alberta v Giselle, Modrého ptáka ve Spící krasavici, Prince v Louskáčkovi, Romea a Merkucia v Romeovi a Julii, Jamese v La Sylphide či titulní roli v Petruškovi. Od sezony 1997–1998 se stal sólistou Národního divadla v Praze a v roce 2003 byl jmenován prvním sólistou. Stejnou měrou uplatňuje jak výtečnou klasickou techniku, tak ojedinělé nadání pro ztvárnění charakterních rolí. K jeho největším úspěchům klasického repertoáru patří Princ a Von Rothbart v Labutím jezeře, Louskáčkovi a Šípkové Růžence, Romeo a Merkucio v baletu Romeo a Julie, Abdérachman v Raymondě, Albert v baletu Giselle anglického choreografa Christophera Hampsona nebo Faust ve stejnojmenném baletu Libora Vaculíka. Z moderního repertoáru zatím vzbudily největší pozornost jeho výkony v choreografiích Jiřího Kyliána Dítě a kouzla, Sinfonietta, Polní mše, Návrat do neznámé země, Petite Mort a sólové party ve složených baletních večerech Amerikana II. a Amerikana III, Motýlí efekt, Zpěvy země, Rodinné album, Mozart? Mozart!, Česká baletní symfonie, Extrém, Svěcení jara a Moonshine.
Smysl pro ztvárnění charakterních rolí projevil v inscenacích Libora Vaculíka jako Liftboy-Smrt v představení Isadora Duncan – příběh slavné tanečnice, Johannes Friedemann v tanečním dvojvečeru Malý pan Friedemann / Psycho, I. kabaretiér v představení Někdo to rád… a jako Alfonso Aragonský v hudebně-tanečním příběhu Lucrezia Borgia. Na premiéře Amerikany II v lednu 2002 tančil po boku Darii Klimentové Oidipa v Tetleyho choregrafii Sphinx a za svůj výkon si vysloužil nadšené ohlasy odborné kritiky. Divákům se také představil jako Ďábel v nové verzi baletu Louskáček – Vánoční příběh, Merkucio v Romeovi a Julii aRodrigo v Othellovi choreografa Youriho Vàmose, Jiřík v dětském baletu Zlatovláska Jana Kodeta, Don José v Carmen Matse Eka, v hlavních rolích v baletech světoznámého choreografa Johna Cranka Zkrocení zlé ženy a Oněgin, Princ v Popelce choreografa Jeana-Christopha Maillota, Carabosse v Šípkové Růžence Javiera Torrese nebo v baletech Augusta Bournonvilla La Sylphide (James) a Napoli (Gennaro). Dále tančí  Otroka v Pas de troisz baletu Korzár, v choreografiích George Balanchina Čajkovskij, Pas de deux a Theme and Variations , Christophera Bruce Rooster, Williama Forsytha In The Middle Somewhat Elevated. V představeních z dílny Petra Zusky Ibbur aneb Pražské mystérium ztvárnil postavu Já / pacient na psychiatrii a v Brel – Vysockij – Kryl / Sólo pro tři velmi sugestivně zatančil hlavní mužskou roli (nominace na Cenu Komerční banky).
V roce 1995 získal 2. cenu na mezinárodní soutěži Sanlam v jihoafrické Pretorii. V roce 2002 dostal Cenu Thálie za ztvárnění postavy Cara v baletu Ivan Hrozný choreografa a režiséra Libora Vaculíka a o rok později byl nominován na Cenu Thálie za roli Petruchia v baletu Zkrocení zlé ženy. Za rok 2003 obdržel hlavní cenu Philip Morris Ballet Flower Award, která je u nás udělována nejlepšímu baletnímu umělci v oboru klasický tanec a již pátým rokem se stal nejoblíbenějším tanečníkem v České republice.
V roce 2004 se zúčastnil mezinárodního tanečního festivalu v Rize. V roce 2005 vystoupil na slavnostním večeru k 85. výročí baletu Slovenského národního divadla v Bratislavě s choreografií Les Bras de Mer. Pravidelně hostuje v baletu Národního divadla v Brně a Bratislavě. V létě 2008 také hostoval v Metropolitan Hall na Taiwanu v baletu Dáma s Kaméliemi (choroegrafie: Allen Yu).
Zúčastnil se několika zahraničních turné po Německu, Španělsku, Finsku, Itálii, Portugalsku, Maltě, Rusku, Taiwanu a USA. 


www.alexanderkatsapov.estranky.cz


 

Repertoár