MENU

opera 13. 4. 2016

Romeo a Julie naplní Státní operu láskou

V den 400. výročí úmrtí největší osobnosti světové dramatiky Williama Shakespeara nabídne Státní opera jednu z nejpřesvědčivějších hudebních adaptací jeho díla. Opera Romeo a Julie francouzského skladatele Charlese Gounoda zazní v premiéře 21. a 23. dubna 2016 v hudebním nastudování dirigenta Marca Guidariniho a v režii Slávy Daubnerové. V titulních rolích se v alternacích představí Kateřina Kněžíková, Jana Šrejma Kačírková, Aleš Briscein a Martin Šrejma.

„Vedle Macbetha a pozdějších mistrovských děl Giuseppe Verdiho Otello a Falstaff se Romeo a Julie řadí k nejlepším shakespearovským adaptacím hudebního divadla 19. století. Je Gounodovým životním dílem, k partituře se vracel a upravoval ji přes třicet let. Řekl bych, že ta opera je spíše namalovaná než napsaná, jakoby v ní Gounod coby skladatel i malíř uplatnil svůj talent pro hudbu a malbu zároveň,“ říká dirigent Marco Guidarini. Po úspěchu jeho nastudování Boitova Mefistofela loni v lednu je Romeo a Julie jeho druhou spoluprací s Orchestrem Státní opery.

Vedení Opery Národního divadla a Státní opery oslovilo pro režii Slávu Daubnerovou, která před dvěma lety připravila pro Novou scénu večer složený ze dvou kratších oper Dimitrije Šostakoviče Orango a Antiformalistický jarmark. „Náš příběh se odehrává v Hotelu Verona, jehož majitelem je rodina Kapuletů Velký hotel je místem, kde se můžete ztratit v anonymitě masy lidí, a zároveň se ocitnout v intimitě hotelového pokoje. Hotel představuje stav jisté dočasnosti stejně, jako je dočasný stav zamilovanosti. Na stejném místě se na krátký čas protnou osudy několika lidí a v hotelu se stane tragédie,“ přibližuje svůj přístup k ikonickému příběhu dvou mladých zamilovaných lidí režisérka Sláva Daubnerová.

„Největší výzvou je dát Julii opravdu vše, co jí přináleží, co od ní očekáváme,“ říká sopranistka Kateřina Kněžíková a pokračuje: „Během pár hodin musí divák zažít Julii bezstarostnou, zamilovanou, rozechvělou, vyděšenou, odhodlanou a v neposlední řadě odvážnou, což mi otevírá nepřeberné množství výrazových prostředků, ale zároveň musím myslet na správné rozložení sil. Tato role je nádherným spojením zpěvu a herectví, bez kterého by zmiňované polohy této postavy byly jen prázdným otevíráním pusy.“

Po ztvárnění Polliona v Belliniho Normě je Romeo druhou hlavní rolí jednoho z nejvyhledávanějších českých pěvců Aleše Brisceina v aktuální sezoně ve Státní opeře. „Pětiaktová opera klade vysoké nároky na techniku a na výdrž. Náročné jsou duety s Julií nebo árie L'Amour, L'Amour! Ah! Lève-toi, soleil! Ale mám jedno místo, které mě dostalo. Je to situace, kdy Romeo ještě netuší, jak moc se zapletl, a i přes nepřízeň okolností chce setrvat ve vztahu s Julií. Je to v úplném závěru druhého jednání, kdy Romeo v sotto voce zpívá: „…a šeptám ti dál do ucha ´miluji tě´, ať k tobě noční vánek zanese tento polibek“. Je to dozvuk té krásné předchozí árie. A řekl bych krásy před bouří,“ poznamenává Aleš Briscein.

Režisérka Sláva Daubnerová přizvala do inscenačního týmu choreografku Stanislavu Vlčekovou, scénografa Juraje Kuchárka, kostýmního výtvarníka Martina Kotúčka a světelného designéra Daniela Tesaře. Inscenace se po šesti uvedeních ve Státní opeře přesune do Hudebního divadla Karlín.

 

Stáhnout zprávu
258 KB, PDF


Další tiskové zprávy