MENU

Opera Státní opera

Jeníček a Mařenka

Engelbert Humperdinck, režie Matěj Forman
Premiéry 23. a 24. dubna 2015

Prodej
nezahájen

Informace

Adaptace libreta Adele Wetteové: Matěj Forman, Andrea Sodomková, Radek Malý
Přebásnění: Radek Malý
Hudební nastudování: Martin Leginus
Dirigent: Martin Leginus, Richard Hein
Režie: Matěj Forman
Scéna: Matěj Forman, Andrea Sodomková
Kostýmy: Andrea Sodomková
Choreografie: Veronika Švábová
Dramaturgie: Beno Blachut

Orchestr Státní opery

Kühnův dětský sbor

Opera na námět oblíbené pohádky bratří Grimmů je dílem sourozenců, skladatele Engelberta Humperdincka a jeho sestry Adelheid Wetteové, která napsala libreto Hänsel und Gretel, jak zní originální název díla. Poprvé byla opera uvedena ve Výmaru 23. 12. 1893 dirigentem a později světoznámým skladatelem Richardem Straussem. Dílo získávalo větší a větší oblibu a už v roce 1905 bylo uvedeno až za oceánem v newyorské Metropolitní opeře.

Režisérem opery Jeníček a Mařenka bude Matěj Forman, známý našemu publiku především jako spoluautor magických scénografií pro inscenace Kráska a zvíře, Dobře placená procházka a Čarokraj, které v minulých letech s velkým úspěchem uvedl v Opeře Národního divadla spolu se svým bratrem Petrem. Pro inscenaci ve Státní opeře Matěj Forman, Andrea Sodomková a Radek Malý adaptovali původní libreto Adelheid Wetteové a Radek Malý jej nově přebásnil do češtiny. Hudebního nastudování se ujme Martin Leginus, hudební ředitel Státní opery, jako své první premiéry v pražském angažmá.

Matěj Forman k přípravám inscenace říká: „Když jsem se s autorským týmem složeným z Andrey Sodomkové (scénografka a výtvarnice), Radka Malého (básník, překladatel a germanista) a Veroniky Švábové (choreografka a tanečnice) začal věnovat Jeníčkovi a Mařence, zjistili jsme, že při práci s touto operou můžeme uplatnit své zkušenosti s kočovným divadlem. V našich představách jsme hned viděli, jak tato opera putovala na vozech kočovných komediantů daleko za brány slovutných měst po prašných cestičkách na návsi a za humna menších obcí a jak v provedení potulných divadelníků přinášela potěšení divákům od dětí až po babičky, odkrývajíc tak půvab pohádkového příběhu. Na naší štaci ve Státní opeře se tak chceme pokusit dát Humperdinckově opeře kouzlo pohádkového představení, ve kterém se skloubí vznešená hudba s kousky akrobatů, loutkářů a herců a které potěší dospělé diváky, operní znalce i ty, kdo přijdou do opery poprvé.“

Hrajeme v češtině.

Účinkují