MENU

Laterna magika Nová scéna

Human Locomotion


Vizuálně pohybová inscenace inspirovaná životem Eadwearda Muybridge

Vyberte si datum představení.

Informace

Režie: SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský)
Choreografie: Jan Kodet
Scéna a kostýmy: Jakub Kopecký
Asistent výpravy: Jana Morávková
Hudba: Petr Kaláb
Projekce: Lunchmeat , Jakub Kopecký
Asistent choreografie: Zuzana Hrzalová, Pavel Knolle

Vhodné pro diváky od 15 let.

Když jste v Americe 19. století zastřelili milence své ženy, byla jistá pravděpodobnost, že vás osvobodí. Tak jako fotografa Muybridge...

Eadweard
Flora
Major
Sázka
Výstřel

Ambiciózní projekt režisérského tandemu SKUTR se zabývá světově známým a pro vývoj fotografie a filmu velmi významným fotografem Eadweardem Muybridgem, který vynalezl chronofotografii, rychlou závěrku, zoopraxiskop....

Umělec i geniální vynálezce Muybridge pocházel z Anglie, ale proslavil se ve Spojených státech. Díky vynálezu rychlé závěrky rozřešil sázku bohatých obchodníků, zda má kůň ve cvalu v některém okamžiku všechny čtyři nohy ve vzduchu. Muybridge byl posedlý zachycením světla a ovládnutím pojmu času. Podařilo se mu zachytit do té doby nezachytitelné a díky pokusům se záznamem pohybu je možné ho vnímat i jako předchůdce filmu, byť v jeho éře ještě neexistoval celuloidový pás. Byl oddán práci, ale zanedbával svou mladou ženu, která hledala útěchu v nevěře. Milostný trojúhelník skončil tragicky, Muybridge svého soka zastřelil, ale při soudu byl osvobozen pro důvodné zabití.

Vizuálně silné obrazy, které mluví tancem a pohybem, sugestivní hudba, light design, scénografické detaily - vyprávíme příběh Eadwearda Muybridge po svém. To je Amerika 19. století přetavená do divadla 21. století.


Partnerem inscenace je Národní technické muzeum

Fotograf inscenace: Marek Volf

Premiéra 6. února 2014

Přibližná délka představení: 1 hodina a 20 minut, hraje se bez přestávky.

Ohlasy z médií:

„ Inscenace je vizuálně silná, vše v ní je organicky propojené, ať už videoprojekce, světelný design, velmi výtvarné scénografické pojetí či kostýmy inspirované dobou, v níž se příběh odehrává. … Zásadní události Muybridgeova života se rozvíjí v poetických obrazech, které navozují atmosféru, pocity a intenzivní emoce. Každý stěžejní moment se rozprostře do delšího úseku. Jako by se na chvilku zastavil čas a v tom bezčasí se už rozvíjí jen čisté a působivé emoční rozpoložení postav. Přesto ani na okamžik neztrácí inscenace na svém tempu. Human Locomotion není zdaleka jen obyčejným vyprávěním o životě jednoho člověka, ale rozehrává výjimečně podmanivé divadlo plné metafor, fantazie a mnohovrstevnatých obrazů.“ (Johana Mücková, ČT24.cz)

„Z vyprávění příběhu nejvíce vyniká choreografie Jana Kodeta. Zdařilý je tanec párů na svatbě hned v úvodu inscenace, kde Kodet používá – jako u fotografie – zastavované momenty v párovém držení. Tokem jednotlivých výstupů – tanečníků zleva doprava, měření a pokládání imaginárních předmětů vytváří choreograf abstraktní prostor Muybridgeho ateliéru. … Romanticky vznešeně působí tanec dívek v obrovských sukních, lépe řečeno i poloobnažených těl v kosticích, které sukně kdysi nadnášely. Evokují tedy Flóřino svlékání i bláznivě koketní chování, které manžela utvrzuje v její zradě.“ (Marcela Benoniová, OperaPLUS.cz)

„Právě choreografie (spojená s výraznými kostýmy), patří k tomu nejzajímavějšímu, co je na scéně k vidění. Všechny diváky jistě okouzlí „koňský tanec“, a svůj půvab má i tanec s krinolínami.“ (Jana Soprová, Scena.cz)

„Poutavé, silné emocionální scény vytváří pětice tanečních párů v neotřelé choreografii Jana Kodeta a graciézních, byť moderních kostýmech Jakuba Kopeckého. … Na Nové scéně vznikla po dlouhé době reprezentativní inscenace, která nabízí výsostnou estetiku pohybu, obrazu a především lidského těla.“ (Marcela Magdová, deník Metro)

„Tanec jako by byl součástí výtvarné stránky, jemně dokresluje nálady a rozpoložení hlavních postav. V mnoha obrazech využil Kodet možnost svobodné tvorby a rozvinul pestré originální pohybové nápady. Především ve sborových scénách nechal opět vyniknout svůj choreografický talent v práci s dynamikou a vrstvením pohybu, který připomínal kouzelnou souhru symfonického orchestru.“ (Lucie Burešová, Taneční aktuality.cz)

„Scénografie hraje v tomto představení prim; je perfekcionistická a elegantní. Jednotlivé obrazy inscenace připomínají ruch fotografického ateliéru, v němž probíhá tvorba aranžované fotografie pro lifestylový magazín. … Choreografická spolupráce Jana Kodeta vnáší dynamiku, je vynalézavá, svižná a pracná; je to cizelérská práce. ... Má bohatou ,slovní´ zásobu a není na pohyb skoupý, sype vazby z rukávu, jeho taneční aranžmá se polovinu času vznášejí ve vzduchu.“ (Nina Vangeli, Divadelní noviny)

„Významným prvkem Human Locomotion je hudba Petra Kalába, jejíž tóny vytvářejí vynikající kulisu a materiál, který choreograf Jan Kodet přetavil do jímavých tanečních vystoupení. … Novinkou představení je zařazení herců do převážně tanečních vystoupení. Hlavní roli svérázného fotografa a vynálezce ztvárnil Marek Daniel, Muybridgeovu ženu Flóru herečka Zuzana Stavná a postavu majora Larkynse Jakub Gottwald. Tanečníci jsou potom jakousi esencí, myšlenkami celého příběhu, zatímco herci zosobňují povahy a hlavní rysy jednotlivých postav.“ (Milan Kajínek, Velká Epocha.sk)

Data představení

Červen 2017

Z našeho e-shopu

Program Human Locomotion

programová brožura k inscenaci Human Locomotion

65 Kč