MENU

Laterna magika Nová scéna

Antikódy

Václav Havel, režie Braňo Mazúch

Informace

Koncept: Braňo Mazúch, Dan Gregor
Režie: Braňo Mazúch
Interakce: Dan Gregor
Choreografie: Věra Ondrašíková
Hudba: Filip Míšek
Sound-design: Stanislav Abrahám
Light-design: Patrik Sedlák
Programing softwaru: Jakub Koníček
Animace: Denizcal Yuzgul
Kostýmy: Kristýna Javůrková
Dramaturgie: Marta Ljubková

Šedesátá léta. Václav Havel sedí za psacím strojem a píše. Myšlenky se na papíře skládají do obrazů. Mikrodramata mezi pákami psacího stroje. Člověk a doba. Člověk! ČLOVĚK? /člověk/. /č/ /l/ /o/ /v/ /ě/ /k/. Č! L! O! V! Ě! K!

Dnes. Gigantická páka psacího stroje protne tmu a zanechá za sebou stopu. Pak další. A další. Rok po roku se před námi otevírá příběh jednoho života, příběh mnoha životů. Inkoust je světlo a papír je tma. Tak vzniká typogram v digitálním věku.

Nejnovější multimédia v hlavní roli vizuálně-pohybové inscenace na motivy stejnojmenné sbírky experimentální poezie Václava Havla. Navštivte na Nové scéně ND Laternu magiku 21. století!

Klasický předtočený filmový materiál je v Antikódech nahrazen projekcemi a zvuky, které vznikají naživo. Inscenátoři přinášejí do Laterny magiky tzv. realtime tracking – detekování lidí nebo objektů v předem určených zónách – prostředí scény tak v reálném čase přirozeně obrazem nebo zvukem reaguje na pohyb tanečníků na scéně.

Inscenaci vytvořil tým mladých profesionálů pod režisérským vedením Braňo Mazúcha, který má na kontě přes dvě desítky inscenací u nás i v zahraničí. Doplňuje ho multimediální designer Dan Gregor, mezinárodně oceňovaná choreografka Věra Ondrašíková, zvukový designer Stanislav Abrahám a hudební skladatel Michal Nejtek.

Open stage - poznejte Laternu magiku zevnitř!

Po představení Antikódů máte nyní jedinečnou příležitost vyzkoušet si přímo na jevišti nejmodernější technologie – AirScan, virtuální klapky obřího psacího stroje nebo zpracování zvuku v reálném čase. Průvodci netradiční exkurzí / workshopem budou tvůrci inscenace režisér Braňo Mazúch, vizuální umělec Dan Gregor a zvukový designér Stanislav Abrahám.

Délka představení: 50 minut, hraje se bez přestávky

Po představení následuje beseda.

Z ohlasů na premiéru:

„Promyšlenost scény, která zesiluje hodnotu každého nového slova, které je na jevišti vytvořeno, je dokonale provázána s dynamikou pohybu tanečníků-herců. Limitována není ani ornamentálnost jednotlivých básní, jejichž význam a smysl je ovšem diváku tím více přiblížen, čím výmluvnější je doprovodný pohyb a gesta protagonistů. (…) Působivě jsou zpracovány celky, kde projekce téměř plně ovládne scénu a obrazně se valí na diváka. Díky těmto technickým trikům lze sugestivně percipovat „konstruktivní satiru“ s jízlivostí slov, která se přebíjí a vytlačují, až se nakonec sesypou v nepřehledné hromadě, se kterou si můžeme hrát jako se včerejší zprávou, jako s něčím, co pozbylo na významnosti a stalo se hromádkou znaků, kódů, ve kterých se můžeme přehrabovat jako ve sněhových vločkách. (…) Projekt Antikódy se stává díky divadelnímu zpracování geniálním dekonstruktem Havlova konstruktu, odkazu bez časových a konceptuálních hranic, který důmyslně vystihuje dnešní postmoderní dobu kódování a dekódování, šifrování a dešifrování. (Martina Doležalová, Bavte.se, 2013

„Minimalistická režie Braňo Mazúcha se účelně snoubila s ironickou formou Havlovy politické poezie. Jednoduchost, přímost a síla nadsázky v jevištním zpracování amplifikovala básníkovy verše, jednotlivá písmena křičela z jeviště, slova se drala divákovi pod kůži a zanechávala silné echo v lidském svědomí. Osamělý boj jedince s realitou slov, který věcně zpodobňovala civilní choreografie Věrky Ondrašíkové, mrazil svou aktuálností.“ (Lucie Burešová, Taneční aktuality.cz, 2013)

Data představení

Říjen 2014

Listopad 2014

Prosinec 2014

Únor 2015

Březen 2015

Účinkují