MENU

Opera Národní divadlo

Lohengrin

Richard Wagner
Premiéry 8. & 10. června 2017

Vyberte si datum představení.

Informace

Hudební nastudování: Constantin Trinks
Dirigent: Constantin Trinks, Zbyněk Müller
Režie: Katharina Wagner
Scéna: Marc Löhrer
Kostýmy: Thomas Kaiser
Sbormistr: Pavel Vaněk, Adolf Melichar
Světelný design: Reinhard Traub

Sbor Národního divadla, Sbor Státní Opery, Orchestr Národního divadla

S dějinami Prahy je spojena řada jmen světových skladatelů, kteří zde buď přímo působili nebo ji třeba jen navštívili. Patří mezi ně i gigant hudebního divadla Richard Wagner, který měl Čechy ve zvláštní oblibě a ve 20.–40. letech 19. století je mnohokrát navštívil. Stalo se tak i létě 1845: „Ke čtení jsem si s sebou vzal básně Wolframa von Eschenbach v přepracování Simrocka a San Marteho a s nimi související epos o Lohengrinovi s dlouhým úvodem od Görrese. S knihou v podpaží jsem se vždy ztratil v lesním porostu, usadil se u potoka a s Titurelem a Parcivalem se potěšil cizí, a přece tak niterně blízkou a důvěrně známou básní Wolframovou.“ Tak vzpomínal Richard Wagner na začátek práce na textu k Lohengrinovi během svého pobytu v Mariánských Lázních. Kompozici se věnoval od května 1846 do dubna 1848. Na jeviště byla opera uvedena poprvé ve Velkovévodském dvorním divadle ve Výmaru 28. srpna 1850. Dirigentem premiéry byl Franz Liszt, skladatel, klavírní virtuóz a pozdější Wagnerův tchán. Česká premiéra se uskutečnila 23. února 1856 ve Stavovském divadle za řízení kapelníka Františka Škroupa. V Národním divadle byl Lohengrin poprvé uveden 12. ledna 1885. Poslední pražská premiéra se konala 17. května 1997 ve Státní opeře Praha. Wagnerova velkolepá romantická opera o souboji dobra se zlem se odehrává v atmosféře plné tajemství obklopujícím neznámého hrdinu, který přišel hájit čest brabantské princezny Elsy. Po hudební stránce se jedná o další skladatelův důmyslný a strhující krok k prokomponovanému hudebnímu dramatu, jakým je jeho vrcholný Parsifal pojednávající o Lohengrinovu otci. Vedle oblíbeného svatebního sboru je opera obdařena neméně skvělými scénami, jako je například Elsina snová představa o rytíři, jenž ji má přijít zachránit, Lohengrinovo a Elsino setkání ve svatební komnatě nebo Lohengrinovo přiznání své identity ve vyprávění o svatém Grálu. Nové nastudování Lohengrina je už pro dílo samotné příslibem povznášejícího zážitku pro každého operního diváka, který očekává hudební krásu, silné emoce a napínavý příběh.

Účinkují