MENU

Baletní přípravka ND

Jana Jodasová

vedoucí Baletní přípravky Národního divadla

Výuce baletu se začala věnovat v Přípravce Baletu Národního divadla pod vedením Naděždy Sobotkové (1970–1973). V letech 1973–1976 navštěvovala Státní konzervatoř v Praze pod vedením Albíny Klikové. Po absolvování všech zkoušek přešla na Taneční oddělení Pražské konzervatoře, kde byla její třídní Olga Pásková. Po ukončení studia a závěrečném absolventském představení v roce 1981 v roli Šeříkové víly
v Šípkové Růžence nastoupila  do baletního souboru Národního divadla.
Tančila ve všech premiérách klasického i novodobého repertoáru například v inscenacích Kamenný kvítek, Jennifer, Spartakus, Macbeth, Kytice, Petruška a Pták Ohnivák, ve suitě Paquita, Bachčisarajská fontána, Ferda Mravenec, Isadora Duncan, Špalíček, Louskáček, Romeo a Julie, Zkrocení zlé ženy, Lucrezia Borgia, Coppélia, La Sylphide, Z pohádky do pohádky, Dáma s kaméliemi, Tančírna, Princ Bajaja, Malý pan Friedemann a Psycho, Spící krasavice, Marná opatrnost, Zpěvy noci, Hoffmannovy povídky, Sylvie, Carmen, Popelka, Někdo to rád… nebo Čajkovskij.
V řadě baletů také ztvárnila i sólové role, např. Matka (Kytice - část Lilie, 1984), Janinka (Broučci, 1992), Průvodkyně (Mauglí, 1996), Johanesova matka (Malý pan Friedemann / Psycho, 2000), Sybilla (Raymonda, 2001), Matka a Bathilda (Giselle, 2004), Chůva (Oněgin, 2005). Tančila ve třech inscenacích Labutího jezera v sólovém španělském páru, jako Královna nebo v rolích labutí.
Od 1. února 1998 začala pracovat jako pedagožka Baletní přípravky ND. Za dobu svého působení vychovala řadu malých talentů a dovedla je k úspěšným zkouškám na pražskou Taneční konzervatoř. Rovněž připravila a vedla žačky v úspěšných představeních Baletu ND - Zlatovláska, Louskáček či La Sylphide / Napoli. Od roku 2004 působí rovněž jako korepetitorka Baletu Národního divadla.
S platností od 1. ledna 2011 byla jmenována uměleckým šéfem Baletu ND do funkce vedoucí Baletní přípravky ND. 

Naděžda Sobotková

pedagožka Baletní přípravky Národního divadla

(* 20. 4. 1923, † 20. 3. 2014)

Studovala u pedagogů A. Handlové a J. Nikolské. V roce 1956 absolvovala taneční katedru DAMU, obor taneční pedagogika. V Národním divadle pracuje již od roku 1939. Od roku 1948 působila jako sólistka a od roku 1959 jako baletní mistryně a vedoucí operního baletu ND. Svou technickou a výrazovou zdatnost uplatnila ve svých rolích. Za všechny jmenujme Ženu v Mlýnu na ženy, Květen, Leknín a Nový rok v baletu
Z pohádky do pohádky, Bohyni světla v Prométheovi, Tao-Choa v Rudém máku, Lotty ve Filosofské historii, Rusalku ve Viktorce, Zlou sestru v Popelce, Ančku v Jánošíkovi, Amora v Plamenech Paříže nebo Motýlka v Karnevalu.
Jako asistentka choreografie spolupracovala na mnoha inscenacích: Hry o Marii, Hoffmannovy povídky, Carmen, Tamerlan, Čarostřelec, Manon Lescaut, Mirandolina, Eva, Mistři pěvci norimberští, Braniboři v Čechách, Copernicus, Libuše, Řecké pašije, Mistr Jeroným, Příběh noci vánoční, Psohlavci, Falstaff, Zásnuby v klášteře.
Od roku 1983 do roku 2010 působila jako vedoucí Baletní přípravky Národního divadla. Za jejího vedení došlo k dalšímu rozvoji školy a úspěšnému působení žáků v baletních představeních Národního divadla. Jako velmi zdařilé lze hodnotit vystoupení Baletní přípravky v souvislosti s 50. výročím jejího obnovení. Za působení Nadi Sobotkové postupně docházelo k širší propagaci školy mezi divadelní veřejnost.
V roce 1998 obdržela Naďa Sobotková cenu Senior Prix nadace Život umělce.

Monika Kysilová

pedagožka Baletní přípravky Národního divadla

Narodila se v Praze. Baletu se začala věnovat již od svých tří let. V šesti letech začala navštěvovat Baletní přípravku Národního divadla pod vedením Naděždy Sobotkové a Dagmar Špryslové. V letech 1988–1996 studovala na Taneční konzervatoři hlavního města Prahy.
V roce 1996 získala angažmá v baletním souboru Národního divadla, kde působí dosud. Diváci ji mohli vidět v předsta-veních Labutí jezero (Pas de trois), Popelka (Víly), Giselle (Družky), La Sylphide, Raymonda, Baletománie, Oněgin, Louskáček – Vánoční příběh a dalších.

 

 

 

Pavla Zusková

pedagožka Baletní přípravky Národního divadla

Narodila se v Praze. Vystudovala Taneční konzervatoř hlavního města Prahy, kterou absolvovala v roce 1997. Téhož roku nastoupila do angažmá v Národním divadle jako členka baletního souboru, kde byla v roce 2005 jmenována demisólistkou. Mezi její klasické sólové role patří Španělský tanec a Pas de trois v Labutím jezeře, Družka Myrthy
v Giselle, Kurtizána ve Zkrocení zlé ženy choreografa Johna Cranka, Indický tanec v Louskáčkovi Jurije Grigoroviče, Arabská tanečnice a Sólový valčík v baletu Louskáček – Vánoční příběh choreografa Youriho Vàmose, Pas de six ve III. jednání baletu Napoli nebo Přítelkyně Raymondy v baletu Raymonda Jurije Grigoroviče. Dále tančila v baletech Oněgin, Romeo a Julie, Zlatovláska, Baletománie a La Sylphide.
V moderním repertoáru ji diváci mohli vidět v choreografiích Alvina Aileyho The river (sólový duet), Jiřího Kyliána
Dítě a kouzla, Petite Mort a Sinfonietta, George Balanchina Who Cares?, Itzika Galiliho Through Nana’s Eyes  a Petra Zusky Mezi horami, Ways 03, Requiem, Ibbur aneb Pražské mystérium, D.M.J. 1953 – 1977, BREL - VYSOCKIJ - KRYL / Sólo pro tři.