MENU

"Lepší projektory mají u nás jen planetária v Brně a ve Stromovce."

V časopise Národního divadla vychází právě kratší verze rozhovoru s vedoucím jevištního provozu Nové scény ND Petrem Voříškem. Pojďte se podívat do útrob zmodernizované Laterny magiky. Laterna magika nejsou jen tanečníci a herci. Aby se na jevišti mohlo kouzlit pro diváky, musí se do představení zapojit technologie a jejich ovládání je také uměním. A každá doba a každá technologie má své výhody a nevýhody. Až si příště budete vychutnávat představení, vzpomeňte si také, co všechno se musí odehrávat v zákulisí, aby Laterna mohla předvádět svoje kouzla.

Laterna magika přišla jako první se spojením jevištní akce a filmu. Všichni ale tušíme, že s klasickou filmovou technologií se dnes už v divadle nepracuje. Je digitální éra jednodušší? Co se na práci na multimediálním představení změnilo?

Klasický film i digitální technologie mají své výhody a nevýhody. Jak se pracovalo dřív? V Laterně magice se představení promítala přes tři samostatné filmové projektory. Byly pohyblivé, takže s nimi bylo možné manipulovat, směrovat je, vyřezávat obraz a podobně. To nebylo ani v kinech, kde byl obraz fixní, principem Laterny naopak byla stálá práce s obrazem. Každý projektor obsluhoval jeden technik, který přiostřoval, měnil objektivy a dělal další ruční korekce.

 

Byl přechod na novou technologii snadný?

Dlouho jsme hledali způsob, jak nahradit klasickou kinofilmovou promítačku, protože je velmi účinná, má velký výkon a vytváří kvalitní obraz. Pokud se dnes pustí videozáznam na tak velký obraz a z velké vzdálenosti, je vidět každý kaz a nedostatek. Dokonce i v rozlišení full HD můžete vidět pixely, jako kdyby se obraz rozpadal na kostičky. Může dojít ke zkreslení nebo přerušení plynulosti pohybu, což by klasická promítačka neudělala (v ní se ovšem mohl přetrhnout film).

Z toho důvodu se všechny dnešní filmy nahrávají v nejvyšší kvalitě Super Full HD, s tím se pracuje ve střižnách, existují speciální promítačky a zpracování takového materiálu i projekce pak stojí v řádech milionů. To by pro nás bylo samozřejmě nedostupné, takže jsme udělali kompromis. Máme jedny z nejprofesionálnějších promítaček, který jsou pro nás dostupné, přístroje Barco o výkonu 14 000 ANSI lumen (to je jednotka světelného toku: standard v divadle je 6 až 10 000, v domácnostech stačí 2 až 3 000, protože jde o krátkou vzdálenost). I tak jsou to drahá zařízení, mají poměrně vysoký náklad na provoz. Tyhle Barca HDX W14/14.000ANSI jsou v rozlišení Full HD v používání v divadlech nebo eventových akcích skutečně neobvykle kvalitní a výkonné. My je máme v plném vybavení všemi typy objektivů, což je ještě vzácnější, standardně se používají jen jednoúčelově. Lepší projektory má u nás už jen planetária v Brně a ve Stromovce.