Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Ceny Thálie 2015 pro Národní divadlo

26. 3. 2016

Kristýna NěmečkováKristýna Němečková

Cena Thálie za rok 2015 v oboru Balet za sólo v části Reflections on the Fate of Human Forms v rámci inscenace Ballettissimo. Choreografie: Jacopo Godani 

Tanečnice jako by vyrůstala v jiném uměleckém prostředí než v pražském Národním divadle. Působí spíše jako tanečnice ze souboru Williama Forsytha, známého neobyčejným, extravagantním jazykem. Je přesná v technice a expresivní ve výrazu. Němečková diváky neustále přitahuje i v nové inscenaci Decadance Ohada Naharina.

Viktor KonvalinkaViktor Konvalinka

Cena Thálie za rok 2015 v oboru Balet za sólo v inscenaci OHAD NAHARIN: decadance

V Decadance se Viktor Konvalinka potkal s choreografem své krevní skupiny. V dlouhém, částečně improvizovaném úvodním sólu uplatňuje svou kreativitu; i tou nejkrajnější periferií těla si užívá hudební podkres. Svou hravou energií infikuje diváky.

 

Dalibor Jedlička

Dalibor JedličkaCena Thálie za celoživotní mistrovství v oboru Opera

Studoval na brněnské konzervatoři kontrabas, zpěvu se učil soukromě u profesorky Krancové. Debutoval v opavské operetě, odtud přešel do operního souboru v Ostravě, kde rychle umělecky vyzrával zejména ve spolupráci s Bohumilem Gregorem. V Národním divadle se poprvé představil jako host v titulní roli Musorgského Borise Godunova v roce 1959, o rok později zde přijal angažmá. Díky svému hlasovému rozsahu zde zvládal široký repertoár od profundního basu (Velký inkvizitor ve Verdiho Donu Carlosovi) až po partie basbarytonové (Godunov nebo Pizzaro ve Fideliovi). Za dobu více než třiceti let obsáhl nejen celý repertoár smetanovský, dvořákovský i janáčkovský, ale vynikal i v postavách světových oper (Mozartův Bartolo, Figaro a Papageno, Masetto a Komtur, Donizettiho Don Pasquale, Massenetův Sancho v Donu Quijottovi a řada rolí v operách Verdiho, Pucciniho a dalších světových skladatelů). Své mimořádné herecké schopnosti uplatňoval i v operách současných (připomeňme alespoň Kašlíkův Krakatit, Suchoňovu Krútňavu, Hanušova Sluhu dvou pánů nebo Podivuhodné dobrodružství Arthura Rowa Ivana Jirků). Od 19. 12. 1989 do 14. 4. 1991 byl šéfem opery ND.

Pavel ŽdichynecPavel Ždichynec

Cena Thálie za celoživotní mistrovství v oboru Balet

Po absolutoriu tanečního oddělení Konzervatoře Praha (1961) působil v taneční složce Armádního uměleckého souboru Víta Nejedlého (1961-1963). Od 1. 9. 1963 byl členem baletního sboru ND, od 1. 12. 1966 do 31. 12. 1990 sólistou baletu ND. Se souborem ND hostoval často v zahraničí (Rakousko, Itálie, NSR, NDR, SSSR, Polsko, Bulharsko, Řecko). Roli Tybalta (Prokofjev:Romeo a Julie) vytvořil i v Čs. televizi. V Plzni nastudoval původní choreografii Faunova odpoledne V.Nižinského (1993). Byl pedagogem na Taneční konzervatoři Praha (od 1986) a v Laterně magice (vedoucí baletního souboru 1990/1991).

 

Sdílet na sociálních sítích